روز چهارم شهریور ۱۴۰۲، یاسمین مقبلی با تبار ایرانی به عنوان فرمانده فضاپیما برای یک ماموریت مشترک با آژانس فضایی اروپا و با موشک فالکون۹ اسپیس‌اکس به فضا رفت. اما این زن فضانورد کیست؟

یاسمین مقبلی اولین فضانورد ایرانی تباری است که ناسا انتخاب کرده تا به عنوان فرمانده فضاپیمای آرتمیس-۷ به فضا برود.

به گفته ناسا این ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ اولین عملیات فضایی یاسمین مقبلی خواهد بود. آندریاس موگنسن، فضانورد دانمارکی، خلبانی است که مقبلی را همراهی خواهد کرد. همچنین سه فضانورد دیگر در این سفر حضور دارند.

این فضانوردان ۲۴ ساعت آینده را در فضا سپری می کنند و فردا یکشنبه، ساعت ۱۶:۰۹ به وقت ایران به ایستگاه فضایی بین المللی می پیوندند.

در صورتی که این ماموریت مطابق برنامه پیش برود، یاسمین مقبلی اولین فضانورد ایرانی‌تبار است که به صورت حرفه‌ای به فضا می‌رود. پیش از این انوشه انصاری با هزینه شخصی و به صورت توریستی به فضا رفته است.

اما یاسین مقبلی کیست؟ از هسن تا تگزاس

پدر و مادر یاسمین مقبلی دانشجوی معماری بودند و در ۱۳۵۷ از ایران مهاجرت کردند. یاسمین مقبلی در سال ۱۳۶۱ و در شهر باد نواهایم، ایالت هسن آلمان غربی متولد شد و پس از آن به همراه خانواده‌اش به آمریکا رفت. او هم اکنون به همراه همسرش در تگزاس زندگی می‌کند و مادر دو کودک دوقلو هم است.

یاسمین مقبلی در مصاحبه‌ای گفته بود تبار ایرانی‌اش تاکنون تاثیر منفی بر حرفه‌اش نگذاشته است.

رویای یاسمین مقبلی

او در شهر کوچک بالدوین در ایالت نیویورک به مدرسه رفت. از سال‌های نوجوانی می‌خواست فضانورد شود و در ۱۵ سالگی در دوره‌ای آموزشی در «اردوگاه فضایی پیشرفته» شرکت کرد.

مقبلی می‌گوید که می‌داند بسیاری از بچه‌ها آرزو و رویایشان فضانوردشدن است.

او در یکی از مصاحبه خود از خاطره ای می گوید که در مدرسه با لباسی شبیه لباس فضانوردان که مادرش برایش درست کرده بود، درباره والنتینا ترشکووا، فضانورد روس و اولین زن فضانورد جهان صحبت کرده است.

یاسمین می‌گوید سال‌های اول دبیرستان بود که در یک اردوی تابستانی در «آکادمی فضایی پیشرفته» تصمیم گرفت خلبان نظامی شود تا بتواند بعدها وارد دنیای فضانوردی شود.

از هلی‌کوپتر یا فضاپیما

یاسمین مقبلی در دانشگاه معتبر ام‌آی‌تی در سطح کارشناسی، در رشته مهندسی هوافضا تحصیل کرد و پس از آن در سال ۲۰۰۵ با درجه ستوان دومی به تفنگداران دریایی آمریکا پیوست.

سه سال بعد، او حرفه خلبانی خود را با پرواز هلی‌کوپتر برای تفنگداران دریایی آغاز کرد. مقبلی در دوران خلبانی نظامی خود در بیش از ۱۵۰ ماموریت رزمی، از جمله در افغانستان حضور داشته است. او همچنین سابقه بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را دارد.

فرود بر قطب جنوب ماه

او کارشناسی ارشد مهندسی هوافضای خود را از مدرسه نیروی دریایی آمریکا در کالیفرنیا دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۷ یاسمین دوره آموزشی و آزمایشی خود در ناسا را آغاز کرد و در سال ۲۰۲۰ به همراه ۱۲ فضانورد دیگر جزو اولین گروه از فارغ‌التحصیلان برنامه آرتمیس ناسا بود. هدف اصلی برنامه آرتمیس سفر دوباره انسان به ماه و فرود بر قطب جنوب ماه است.

نگذاشتم یک شکست من را عقب نگه دارد

او طی مصاحبه ای می‌گوید: وقتی که کالج را در ام آی تی شروع کردم، در امتحان ریاضی از نمره صد، ۲۴ گرفتم. گفتم نمی‌توانم از پسش بربیایم. در مدرسه خلبانی هم برایم بعضی درس‌ها سخت بود.

یک وقت‌هایی تردید به دلم می افتاد که آیا من برای اینکار ساخته شده‌ام یا نه. ولی آخرش خودم را هل دادم و نگذاشتم یک شکست من را عقب نگه دارد. اگر آدم راه سختی در پیش می گیرد، در طول مسیر شکست‌هایی می‌خورد و متوقف می‌شود ولی باید ادامه دهد.

دیپلماسی در فضا

او همچنین با اشاره به همکاری‌های فضایی آمریکا و روسیه، به خبرگزاری فرانسه گفته بود: یکی از دلایل علاقه من به کاوش فضا با حضور انسان این است که عموما درباره این مساله توافق و همبستگی داریم. فکر می‌کنم این حوزه‌ای است که دیپلماسی را در آن به شکلی می‌بینیم که در حوزه‌های دیگر نمی‌بینیم.

نخستین زنی که راهی ماه می‌شود

مورگان اورتگاس، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا، در پیامی این موفقیت بزرگ را به او تبریک گفت. خانم اورتگاس، پنجشنبه ۲۳ ژانویه یعنی ۳ بهمن ۱۳۹۸ ضمن تبریک انتخاب یاسمین مقبلی در توییتر نوشت: امروز او به ستاره‌ها می‌اندیشد و شاید روزی نخستین زنی باشد که راهی ماه می‌شود./ تجارت نیوز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان