معاون اجرایی رئیس جمهور با همراهی استاندار گیلان و جمعی از مسئولان از آخرین وضعیت محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت بازدید کردند.

کاشف خبر / به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان؛ دکتر محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور با همراهی دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان و جمعی از مسئولان امروز (دوشنبه) پس از افتتاح پروژه آزادراه قزوین رشت (محدوده رودبار منجیل)، از آخرین وضعیت محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت بازدید کردند و با ارائه گزارش توسط شهردار رشت و دیگر متولیان امر در جریان چگونگی روند ساماندهی پهنه پسماند این منطقه قرار گرفتند.

معاون اجرایی رئیس جمهور در این بازدید گفت: تاکنون ۱۲ هکتار از ۱۶ هکتار محوطه دفنگاه زباله در سراوان رشت ساماندهی شده و کار همچنان با قوت ادامه می یابد.

محسن منصوری روز دوشنبه در جریان سفر به گیلان طی بازدید از محل دفن زباله در سراوان رشت اظهار کرد: پیش از این روزانه بیش از هزار تن زباله شهر رشت و مناطق اطراف به این منطقه وارد می‌شد که این حجم زباله در صورت عدم مدیریت، اثرات مخرب زیست محیطی در پی دارد چنانکه تا به امروز در این منطقه داشته است.

وی با بیان اینکه در جریان دور نخست سفر رییس جمهور به گیلان برای رفع مشکلات محل دفن زباله سراوان رشت تصمیماتی گرفته شد، افزود: در یکی از جلسات پیگیری ویژه‌ای در موضوع ساماندهی پسماند در راستای حفظ محیط زیست انجام شد؛ و تصمیماتی هم گرفته شد و امروز برای پیگیری دستورات رییس جمهور در این محل حضور یافته ام.

معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به عمق ۱۰۰ متری زباله در برخی از مکان‌های محل دفن زباله در سایت سراوان رشت بیان کرد: تاکنون ۱۲ هکتار از این سایت ساماندهی شده و حدود سه تا چهار هکتار باقیمانده نیز به سرعت ساماندهی می‌شود و فقط منطقه کوچکی باقی می ماند که آن هم بهسازی و پاکسازی و به طور کامل رفع می‌شود.

 وی تصریح کرد: بر این اساس هم اکنون ساماندهی محل دفن زباله در سراوان رشت ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی احداث تصفیه خانه شیرابه در سایت سراوان رشت را پروژه دوم برای رفع مشکلات محل دفن زباله در این منطقه عنوان کرد و افزود: پیمانکار مستقر برای احداث این تصفیه خانه شیرابه کارش را خوب انجام نداد؛ در جلسه‌ای با حضور استاندار و شهردار تصمیم بر خلع ید پیمانکار گرفته شد و پیرو این امر مناقصه جدیدی برگزار گردید که ظرف یک هفته پیمانکار جدید انتخاب و مستقر می شود.

معاون اجرایی رییس جمهور بیان کرد: تصمیم سوم جایگزینی لندفیل جدید بود؛ جانمایی محل جدید انجام شده ضمن اینکه بیشتر به همان منطقه سرویس می‌دهد اما ممکن است کمک کار سایر مناطق باشد.

منصوری، دستور چهارم و کار اصلی و مبنایی در این منطقه را تاسیس زباله سوز عنوان و ذکر کرد: پیش از این پیمانکار برای احداث زباله سوز فعال و مشغول به کار شد؛ دولت هم در این رابطه تعهدی داشت و در واقع این پروژه کار مشارکتی بین دولت، شهرداری و بخش خصوصی بود که در این رابطه تا کنون حدود ۹ میلیون دلار منابع تامین و پرداخت شد و برخی از تجهیزات نیز خریداری شده است.

منصوری بیان کرد: در ادامه در فرآیند تامین مالی مشکلاتی وجود داشت که در این رابطه جلسه‌ای با حضور استاندار، مدیرعامل صندوق توسعه ملی، مدیران بانک رفاه و تجارت برگزار شد در زمینه تضامین مربوطه هم توافقی انجام و تصمیماتی اخذ شد تا دستور رئیس جمهور در موضوع مصوبات سفر در این رابطه عملیاتی شود که تا کنون بخشی عملیاتی شده و یکی و ۲ مورد باقیمانده است که با پیگیری شهردار رشت و استاندار گیلان عملیاتی و اجرایی شود.

استاندار گیلان نیز در این باره گفت: شرکت کودآلی با ۲ خط و با ظرفیت پردازش ۵۰۰ تن زباله در حال فعالیت است.

اسدالله عباسی اظهار کرد: ۲ خط شرکت ماده ۳۸ شده که با تحویل آن؛ کل زباله‌ها تبدیل به کودآلی خواهد شد و تنها برگشتی‌ها بدون مشکل زیست محیطی به محل جدید دفن زباله منتقل خواهد شد ضمن اینکه حجم ورودی به سایت دفن زباله به ۳۵۰ تن کاهش می یابد.

گفتنی است، آزاد راه منجیل – رودبار (هشت کیلومتر باقیمانده آزاده راه قزوین – رشت) با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ، اسداله عباسی استاندار گیلان و مادر شهیدان والامقام سردار هدایت و پرویز درویش وند از شهدای گرانقدر بخش لوشان رودبار به بهره برداری رسید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان