گروه : اقتصادی

مرکز آمار روز یکشنبه داده‌های مربوط به تورم دی ماه ۱۴۰۱ را منتشر کرد. این گزارش از رشد دوباره تورم مواد غذایی و افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در ماه مورد بررسی حکایت دارد. گویا تیغ جراحی اقتصادی دولت سیزدهم همچنان در حال کوچک‌ترکردن سفره مردم است.

کاشف خبر /  نرخ تورم دی ماه روز یکشنبه توسط مرکز آمار ایران منتشر شد. در این میان تورم مواد غذایی پس از ثبت روند منفی در آذر ماه، بار دیگر به مدار صعودی بازگشته است. چنانکه پس از سه ماه خرداد، تیر و فروردین این بیشترین تورمی است که برای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها طی یک ماه در سال ۱۴۰۱ ثبت می‌شود.

طبق داده‌های رسمی دولت نرخ تورم مواد غذایی طی دی ماه در بازه‌های ماهانه، سالانه و نقطه‌ای به‌ترتیب اعداد ۴٫۱، ۶۵٫۷ و ۷۰٫۱ درصد را نشان می‌دهد. در حالی تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بازه ماهانه از عدد چهار درصد عبور کرده که در آذر ماه این شاخص برای اولین بار در سال جاری روند منفی پیدا کرد و ۰٫۱ درصد زیر صفر ایستاد.

حال اما بار دیگر فشار تورم روی سفره مردم قرار گرفته و خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به سایر گروه‌های کالایی سرعت بیشتری در افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.
همان‌طور که در نمودار زیر مشخص است، مواد غذایی و دخانیات در دو شاخص تورم سالانه و نقطه‌ای به‌ترتیب ۲۹ و ۲۸ درصد وزن بیشتری نسبت به گروه غیرخوراکی و خدمات در ثبت تورم کل دارند. با این حال در بازه ماهانه غیرخوراکی‌ها و خدمات هستند که در حد ۰٫۴ درصد از گروه اول پیشی گرفته‌اند.

تخلیه گرانی دلار روی تورم مواد غذایی

در حالی تورم مواد غذایی در بازه ماهانه بار دیگر به بالای چهار درصد رسید که پس از تخلیه بار تورمی سیاست حذف ارز ترجیحی و ثبت تورم ماهانه حدود ۲۶ درصد در خرداد ماه برای گروه خوراکی‌ها، رفته‌رفته این شاخص آرام گرفت و حتی در آذر ماه به زیر صفر رسید.

همچنین طی چهار ماه مرداد تا آبان این نرخ فراتر از ۲٫۲ درصد نرفت. حال به نظر می‌رسد نوسانات قیمت دلار روی بازار کالاهای اساسی تخلیه شده و نمود آن را به‌وضوح می‌توان در تورم مواد غذایی دی ماه مشاهده کرد.

گرچه قرار بود جراحی اقتصاد ایران به طبابت ابراهیم رئیسی و سید احسان خاندوزی سفره مردم را بزرگ‌تر از گذشته کند، اما تنها پس از گذشت شش ماه از این جراحی زخم‌های آن سر باز کرده و نمونه‌های این زخم را می‌توان در بازار ارز مشاهده کرد. بازاری که دیگر معامله‌گران آن روی قیمت‌هایی بالاتر از ۴۵ هزار تومان برای دلار فردایی توافق می‌کنند.

نوسانات نمودار پایین نیز به‌روشنی وابستگی قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را به بازار ارز نشان می‌دهد. دقیقاً در دو مقطعی که سیاست‌گذار کنترل بازار ارز را از دست داد، در ماه‌های بعد تخلیه قیمت‌های موجود در بازار ارز روی تورم مواد غذایی مشهود است.

نرخ تورم مواد غذایی در دی ماه ۱۴۰۱

نمونه این اتفاق را می‌توان در خرداد ماه مشاهده کرد که به یکباره نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به اردیبهشت ماه ۷٫۸ برابر افزایش یافت. یعنی درست یک ماه بعد از اجرای طرح جراحی اقتصادی دولت.

تیغ دولت روی سفره مردم

اکنون پس از نوسانات نرخ ارز و ورود مستقیم دولت برای کنترل بازار و درنهایت تغییر رئیس کل بانک مرکزی، شاهد سرعت‌گرفتن دوباره افزایش نرخ خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها هستیم. روندی که نشان می‌دهد تیغ جراحان دولت پیش از آنکه بعد درمانی داشته باشد، در حال کوچک‌کردن سفره و جیب مردم است.
آخرین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیشترین نرخ تورم مواد غذایی همچون ماه‌های گذشته در دو شاخص سالانه و نقطه‌ای مربوط به روغن‌ها و چربی‌هاست.

با این حال در بررسی ماهانه این سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) هستند که بیشترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده‌اند و روی شاخص ۱۱٫۷ درصد ایستاده‌اند.

 

تجارت نیوز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان