گروه : فرهنگی

تأکید صریح مقامات عالی رتبه قوای سه‌گانه مبنی بر باز بودن راه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ویژه هنرمندانی از جمله نصرالله معین که فعالیت‌های صرفاً هنری داشته‌اند، چراغ سبزی است که نشان می‌دهد راه برای بازگشت این افراد به کشور کاملاً باز است و البته تصمیم در این زمینه با خود این افراد است.
کاشف خبر / به نقل از برنا ،سیدابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور وعده داد که «همه زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم می‌کنیم».

همین سخنان بارها به اشکال مختلف در دولت سیزدهم تکرار شد و در ادامه تلاش مقامات مختلف در دولت رئیسی برای جلب نظر ایرانی‌های مقیم خارج از کشور، وزیر خارجه گفت ‌وزارتخانه‌اش امنیت این افراد را «تضمین» می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان خطاب به ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: «هیچ ایرانی‌ای ترس از بازگشت به ایران نداشته باشد و بداند که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این مسئله را تضمین می‌کند».

او با اشاره به سکونت نزدیک به پنج‌میلیون ایرانی در خارج از کشور تأکید کرد: «ما در دولت سیزدهم به دنبال تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان در سراسر جهان هستیم».

در دستگاه قضایی هم بارها از امنیت بازگشت خارج‌نشینان صحبت شده و ذبیح‌الله خداییان سخنگوی وقت قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۱۶ آذر‌ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری گفت: اتباع ایرانی چه مقیم ایران یا سایر کشورها، همه ایرانی هستند و از حقوق مساوی برخوردارند و هر ایرانی‌ای که دلش برای کشورش می‌تپد، می‌تواند به کشور بازگردد و هیچ منعی برای ورود این افراد وجود ندارد.

پیش از او هم غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه هجدهم مرداد ۱۴۰۰ با بیان اینکه «هیچ» تبعه ایرانی ممنوع‌الورود نیست، گفت: «اتفاقا اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آنها رسیدگی شود، به نفع آنهاست».

مجلس نیز هم‌صدا با دولت و دستگاه قضایی به دنبال قانون‌گذاری برای بازگشت خارج‌نشینان است.

فداحسین مالکی عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون ایرانیان خارج از کشور، درباره ضرورت حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفته است: «رفع موانع قانونی و تسهیل رفت‌وآمد ایرانیان خارج از کشور به داخل امکان‌پذیر است. بسیاری از این گروه افراد که هم‌وطن ما هستند، مشکلی برای رفت‌وآمد یا سرمایه‌گذاری در داخل ندارند اما موانعی وجود دارد که می‌توان برداشت‌».

این روزها با اظهار نظر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرگزاری برنا مبنی بر فراهم بودن شرایط بازگشت هنرمندان خارج‌نشین به ویژه معین (نصرالله معین) به ایران؛ این ماجرا رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته که نشان می‌دهد دولت سیزدهم به این موضوع ورای وعده می‌نگرد و بنا دارد شرایط را برای حضور تمام ایرانیان خارج از کشور فراهم سازد.

اظهارات چندی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار برنا درباره بازگشت خوانندگان خارج‌نشین مانند نصرالله معین به کشور و تأکید بر اینکه «معین» می‌تواند به کشور بازگردد و مثل همه خوانندگان برای دریافت مجوز فرآیند قانونی را طی کند، با واکنش‌های زیادی در افکار عمومی و رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

علیرغم استقبال اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و افکار عمومی از اظهارات وزیر ارشاد، برخی جریان‌ها سعی کردند با طرح شایعاتی مبنی بر اینکه «معین» در صورت بازگشت به ایران باید به زندان برود، این خواننده و سایر ایرانیان خارج از کشور را از بازگشت به کشور بترسانند.

در این زمینه، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه هم در پاسخ به برنا اظهار داشت: عده‌ای در داخل و خارج از کشور برای دور شدن هرچه بیشتر ایرانیان خارج از کشور از وطنشان در حال هراس‌افکنی و تلاش مضاعف هستند. مقامات مسئول با ایجاد فضای مناسب به صراحت می‌گویند ایرانیانی که خارج از کشور هستید، اگر مرتکب جرمی نشدید و تعرضی نکردید و خیانتی به مصالح کشور نکردید، بیایید و حضور پیدا کنید اما در مقابل این تفرقه‌انداران تلاش مضاعف می‌کند که اینها نیایند چرا؟ چون آنها می‌دانند که اگر ظرفیت‌ها در سراسر جهان بیایند و حضور پیدا کنند، کاسبی‌های این تفرقه‌اندازها کساد می‌شود.

وی از شورایعالی ایرانیان خارج از کشور خواست سازوکارهای لازم در این زمینه را سریعتر اعلام و تایید و برای اجرا ابلاغ کند.

ستایشی تأکید کرد: به صراحت اعلام می‌کنیم که نگاه قوه قضائیه استفاده از ظرفیت همه دلسوزان به این آب و خاک و بازگشت همه علاقمندان به وطن است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

تأکید صریح مقامات عالی رتبه قوای سه‌گانه مبنی بر باز بودن راه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ویژه هنرمندانی از جمله نصرالله معین که فعالیت‌های صرفاً هنری داشته‌اند، چراغ سبزی است که نشان می‌دهد راه برای بازگشت این افراد به کشور کاملاً باز است و البته تصمیم در این زمینه با خود این افراد است!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان