تحلیلگر مسائل اقتصادی هشدار داد: مسئولان باید این نکته مهم را در نظر بگیرند که مردم ما قانع هستند و شرایط را درک می‌کنند اما اگر جامعه به این نتیجه برسد که عده‌ای خودی و عده‌ای غیرخودی هستند، بی‌شک صدای اعتراض‌شان را بلند خواهند کرد.

سعید لیلاز در گفت و گویی ، با بیان اینکه «هر چقدر فکر می‌کنم، هیچ اتفاق مثبتی در ۱۴۰۱ به ذهنم نمی رسد» اظهار داشت: ۱۴۰۱ سالِ پر آشوب و تلخی برای مردم بود. در واقع در سالی که گذشت، گرانی ها اوج گرفت، بی اعتمادی مردم بیشتر شدو … به همین دلیل از من درباره اینکه چه اتفاقی مثبتی سراغ دارم، سئوالی نپرسید. این تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت: ناآرامی هایی که در پی مرگ دلخراش مرحوم مهسا امینی امکان بروز و ظهور پیدا کردند، برای من بسیار_بسیار تلخ و غیرقابل هضم بود. در واقع این حادثه هم به لحاظ داخلی هزینه های گزافی ایجاد کرد و هم در بحث بین المللی. وی توضیح داد: البته هر دو طرف به رفتارهای رادیکال روی آوردند که این موجب شد، آشوب و بحران به طور جدی خودنمایی کند. به طوریکه ترمیم فضای کدر شده وقت و انرژی زیادی را از کشور خواهد گرفت.

لیلاز افزود: البته گروه هایی از تشدید شکاف بین مردم و مسئولین راضی بودند، برخی اقدامات هم به این شکاف کمک کرد مثلا اقداماتی نظیر برخورد و ممنوع الخروج کردن ورزشکاران و هنرمندان که التهاب در جامعه را بیشتر کرد.

وی تصریح کرد: متاًسفانه کار به جایی رسید که برخی از خسارت ها و هزینه ها غیرقابل جبران شدند و برای اصلاح شان کار بسیار سخت شده است. این استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی همچنین درباره سال جدید تصریح کرد: اگر مساله غیرقابل پیش بینی رخ ندهد، گمان می کنم بتوانیم سال جدید را با شرایط بهتری نسبت به سالی که تمام شد، تجربه کنیم و شرایط مان با رشد اقتصادی سه یا چهاردرصدی اندکی بهتر شود.

وی افزود: از نظر اجتماعی هم اگر عقلانیت در دستور کار قرار بگیرد، می توانیم اعتماد خدشه دار شده را برگردانیم که این مهم با خنثی کردن تحرکات گروه ها و چهره های رادیکال امکان پذیر خواهد بود.

سعید لیلاز در پایان به خبرنگار «اطلاعات آنلاین» گفت: ایران بعد از انقلاب اسلامی دشواری های زیادی را به چشم دیده است؛ از جنگ تحمیلی تا دوران دشوار سازندگی و … مسئولان باید این نکته مهم را در نظر بگیرند که مردم ما مردمانی قانع هستند و شرایط را هم درک می کنند اما اگر جامعه به این نتیجه برسد که عده ای خودی و عده ای غیرخودی هستند، بی شک صدای اعتراض‌شان را بلند خواهند کرد. پس لازم است، نظام حمکرانی رفتاری صحیح و صادقانه داشته باشد تا انسجام و اتحاد لازم محقق شود.

 

اطلاعات آنلاین

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان