گروه : اقتصادی


کاشف خبر/ بازار نوشت:در حالی این روزها ایرلاین ها در انتظار وعده وزیر راه و شهرسازی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند که قرار است وزارت راه با گران فروشان بلیت هواپیما برخورد و آنها را توبیخ کند.

با اتمام سفرهای نوروزی این احتمال می رود که ماجرای ساختگی کمبود بلیت هواپیما توسط برخی ایرلاین ها نیز به اتمام برسد اما به واقع واکنش وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری در ماجرای کمبود بلیت و گران فروشی چه خواهد بود؟

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دوم فروردین ماه جاری در نشست مشترک با مسئولان حمل و نقل هوایی به صراحت اعلام کرد که با گران فروشان بلیت هواپیما تعارف ندارد.

او با بیان اینکه تجهیزات کمک ناوبری در فرودگاه‌ها در سال جدید حتما افزایش می‌یابد و متعاقب آن تاخیر پروازها کاهش خواهد یافت گفت: در موضوع سوءاستفاده از نرخ بلیت و گران فروشی، تعارف نداریم و بعد از تعطیلات به سراغ خاطیان خواهیم رفت.

حال با توجه به اینکه تا ۲۰ فروردین ماه جاری کمتر از یک هفته فرصت باقی مانده است و قیمت بلیت هواپیما بدون تغییر و بر اساس نرخ مصوب فروخته خواهد شد ایرلاین ها لجظه شماری می کنند تا در قالب بسته پیشنهادی جدید، دولت، وزارت راه و شهرسازی و در نهایت ستاد تنظیم بازار را مجاب کنند تا قیمت ها را بر اساس تورم جدید و نوسانات نرخ ارز افزایش دهند.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در پاسخ به این پرسش که انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است که افزایش قیمت بلیت هواپیما چند ماه پیش باید اعمال می شد و این افزایش نیافتن قیمت بلیت آنها را بیش از پیش متضرر خواهد کرد؟ گفته بود که با مدیران ایرلاین ها جلسه مهمی برگزار خواهیم کرد تا کمک هایی که وزارت راه و شهرسازی به آنها خواهد کرد ارائه شود.

این اظهارات باعث شد تا ایرلاین ها در جلسه ای که به درخواست وزارت راه و شهرسازی و شخص «بذرپاش» در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد به درخواست وزیر تن داده و موافقت کنند تا قیمت بلیت هواپیما در سفرهای نوروزی افزایش نیابد. اگر چه این موافقت از سوی شرکتهای هواپیمایی می توانست انجام نشود اما با این نیت صورت گرفت که بعد از ۲۰ فروردین ماه وزیر راه و شهرسازی از افزایش قیمت بلیت هواپیما حمایت و ستاد تنظیم بازار را مجاب به افزایش ۳۰ درصدی بلیت هواپیما کند.

شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند که این عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما اگر چه در آن روزهای پر تردد به ضرر ایرلاین ها بود اما آنچه که از محتوای این جلسه به بیرون درز کرد این بود که بعد از ۲۰ فروردین ماه جاری ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت بلیت هواپیما را مصوب و ابلاغ می کند.

بعد از این جلسه بود که گزارش های مردمی نشان می داد آژانس های هواپیمایی از قیمت های مصوب تبعیت نمی کنند و بلیت را با قیمت های آزاد و شناور به فروش می رسانند. این در حالی بود که سازمان هواپیمایی همچنان تاکید می کرد که قیمت بلیت هواپیما باید در چارچوب دامنه نرخ مصوب فروخته شود.

این وضعیت باعث شد تا مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با مسئولان حمل و نقل هوایی به صراحت اعلام کرد که با گران فروشان بلیت هواپیما تعارف ندارد و بعد از تعطیلات به سراغ گران فروشان و خاطیان خواهد رفت.

تصمیم و محول کردن تعیین قیمت بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار( پیشتر توسط شورای عالی هواپیمایی تعیین می شد) به گفته شرکتهای هواپیمایی غیر قانونی است چرا که طبق قانون برنامه پنجم نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد شده و باید تابع عرضه و تقاضا باشد.
بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند.
ایرلاین ها معتقد هستند که امسال هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت و پیشنهاد رشد ۴۰ درصدی نرخ بلیت را با ادله به شورای عالی هواپیمایی ارائه داده اند، اما در بهار امسال در شورای عالی هواپیمایی نرخ ۳۰ درصد تصویب شد که ظاهراً در ستاد تنظیم بازار هم به تصویب رسیده است.

آنطور که گزارش ها نشان می هد در حال حاضر از ۳۳۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است،‌ چرا که شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی برای کمبود موتور دارند و بیش از ۹۰ درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیانده است.

حال با توجه به اینکه مدیران دولتی و خصوصی ایرلاین ها معتقد هستند درآمد شرکت‌های هواپیمایی که همان نرخ بلیت باشد، ریالی است در حالیکه باید هزینه‌هایی نظیر خدمات فرودگاهی دلاری پرداخت شود. همین موضوع موجب چالش میان وزارت راه و شهرسازی و ایرلاین ها شده و وزیر راه و شهرسازی وعده داده است در خصوص خدمات فرودگاهی با شرکتهای هواپیمایی همراهی خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفته بود برای برخی خدمات با ایرلاین ها همکاری و نهایت تلاش را خواهد کرد تا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی دولتی و خصوصی کمترین آسیب را از بابت عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما ببینند.

اگر چه بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر می کند اما سوال این است که چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از آذر ماه ۹۴ تاکنون از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار است و به نظر می رسد دولت و ستاد تنظیم بازار بیشتر از این نمی توانند در مقابل عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما مقاومت کنند و ناگزیر باید حمایت های خود را از ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی برای ادامه حیات بیشتر کنند.

حال با نزدیک شدن به موعد همکاری ایرلاین ها با وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری (۲۰ فروردین ماه) شرکتهای هواپیمایی انتظار دارند و لحظه شماری می کنند تا ستاد تنظیم بازار حداقل با افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت و آنرا ابلاغ کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان