گروه : سلامت

وعده صبحانه در بین وعده‌های غذایی بیشترین اهمیت را دارد اما دقیقا همان وعده غذایی است که بیشتر مردم به آن بی‌توجهند.

بسیاری که صبحانه نمی‌خورند یا به بود و نبودش وقعی نمی‌نهند مشغله و یا بی‌اشتهایی را به عنوان عمده‌ترین دلیل مطرح می‌کنند؛ غافل از اینکه خوردن صبحانه کامل می‌تواند منبع کافی انرژی بدن را برای کل یا حداقل نیم بیشتر یک روز تامین کند. طبق تحقیقات صبحانه برای تحریک متابولیسم بدن لازم است تا سوزاندن کالری‌های دریافتی و انرژی‌های مصرفی در طول روز کنترل شوند.

رابطه خوردن صبحانه و لاغری

محققان معتقدند افرادی که صبحانه نمی‌خورند، چاق‌تر هستند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که از خیر صبحانه می‌گذرند در طول روز بیشتر به مصرف مواد غذایی پرکالری‌تر و پرحجم گرایش دارند و در نتیجه زمینه‌ چاقی آن‌ها فراهم می‌شود.

به گفته محققان این افراد مواد غذایی سرشار از کالری، چربی‌های ترانس و قند بیشتری مصرف می‌کنند تا با سرعت بیشتری گرسنگی خود را برطرف کنند. این افراد معمولاً از مشتری‌های دائم فست فودها و قنادی‌ها هستند و همین مسئله در عملکرد انسولین اختلال ایجاد کرده و وضعیت ذخیره‌ چربی در بدن را تشدید می‌کند.

اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان

به احتمال زیاد هر کدام از شما کودکی در منزل دارید که نسبت به خوردن صبحانه مقاومت می‌کند. حال اگر این کودک در سنین رفتن به مدرسه باشد که چه بدتر! اما باید بدانید که لازم است کودکتان را به خوردن صبحانه کامل تشویق کنید و از این کار خسته نشوید.

محققان ثابت کرده‌اند کودکانی که روز خود را با صبحانه‌ای سالم و مغذی شروع می‌کنند عملکرد بهتری در مدرسه دارند. به عقیده‌ این محققان کودکانی که صبحانه‌ کامل می‌خورند انرژی بیشتری برای بازی دارند و قدرت تمرکز، یادگیری و حل مسائل آن‌ها بالاتر است. این کودکان در انجام کارهایی که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد نیز بهتر عمل می‌کنند.

برای صبحانه چه بخوریم ؟

حالا که به اهمیت خوردن صبحانه واقف شدیم نوبت به انتخاب مواد غذایی مناسب برای صبحانه می‌رسد.

نان که جزو جدایی‌ناپذیر سفره صبحانه است. حال اگر این نان از نوع سبوس‌دار و مغزدار باشد که چه بهتر. اما مورد بعدی تهیه مواد لبنی مناسب است. برای این منظور پنیر گزینه خوبی است چراکه سرشار از پروتئین است ولی دقت داشته باشید که حتما از پنیر بی نمک یا کم نمک استفاده کنید. کره حیوانی و شیر محلی هم اگر در دسترستان بود از سفره صبحانه دریغ نکنید.

گرچه مصرف میوه و سبزی به تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک می‌کنند، اما در ایران برخلاف نقاط مدیترانه‌ای جهان، متاسفانه به مصرف سبزیجات در وعده صبحانه اهمیت کمی داده می‌شود. در صورتی که مصرف اقلامی مانند هویج و گوجه‌فرنگی می‌تواند به جذب بیشتر آهن در طول روز کمک کند. بهترین میوه‌ها برای وعده صبحانه سیب و آب پرتقال هستند. این دو میوه به دلیل داشتن فیبر و ویتامین سی باعث جذب ویتامین‌های ضروری برای فعالیت روزانه می‌شوند. برای داشتن صبحانه کامل مصرف میوه و سبزی را فراموش نکنید.

با این حال مصرف تخم‌مرغ در وعده صبحانه برای ما ایرانی‌ها رایج است. تخم مرغ یک منبع مقوی از پروتئین است که به افزایش انرژی شما در طول روز کمک می‌کند. تخم مرغ را معمولا آب پز، نیمرو یا املت و یا به صورت عسلی مصرف می‌کنند. بهتر است افرادی همچون کودکان و سالمندان و بیماران که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از مصرف تخم مرغ عسلی پرهیز کنند؛ زیرا در این حالت امکان بروز بیماری‌های میکروبی بیشتر می‌شود.

بهداشت نیوز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان