گروه : سلامت

کاشف خبر / به نقل از ایسنا، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه روند بروز موج هشتم کرونا اصلا قابل مقایسه با موج‌های قبلی نیست، گفت: رفتار کرونا و زیرسویه‌های آن، آنقدر متفاوت بوده است که شاید پیش‌بینی آینده و قضاوت قطعی درباره آن هنوز زود باشد و به همین دلیل شاید نتوان این اطمینان را داد که ما کاملا از موج فعلی عبور کرده‌ایم.

دکتر سید احمد طباطبایی گفت: انتظار می‌رفت ما از اواخر آذر تاکنون با افزایش بالای موارد کرونا مواجه شویم اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد که این امر می‌تواند ناشی از ایمنی‌زایی به دنبال تزریق واکسن و یا به دلیل ایمنی ناشی از ابتلا به بیماری باشد ولی ما هنوز هم به صورت تک‌گیر افراد مبتلا را می‌بینیم و به همین دلیل شاید نتوان این اطمینان را داد که ما کاملا از این موج ( موج هشتم) عبور کرده‌ایم. البته آنچه که مسلم است این است که این موج قطعا مشابه امواج قبلی بویژه موجی که در تابستان سال ۱۴۰۰ تجربه کردیم،‌ نبود.

او ادامه داد: رفتار کرونا و زیرسویه‌های آن، آنقدر متفاوت بوده است که شاید پیش‌بینی آینده و قضاوت قطعی درباره آن زود باشد؛ هرچند که برخی از صاحب‌نظران ادعا کردند که شاید تابستان ۱۴۰۲ دیگر کرونایی وجود نداشته باشد اما، ما باید به کرونا مانند سایر ویروس‌هایی از جمله آنفلوآنزا نگاه کنیم. همانطور که مردم با آنفلوآنزا کنار آمدند و سعی می‌کنند با مراعات و پیشگیری از ابتلا به آن خودداری کنند، باید در مورد کرونا هم چنین رفتاری را در پیش بگیرند. مردم باید بدانند که کرانه امنی در مورد کرونا برایشان ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: بر اساس میزان مراجعاتی که به مراکز درمانی وجود دارد ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای غربی فعلا وضعیت بهتری داریم، اما آیا این بهتر بودن، دلیل بر این است که ما اصلا ابتلا به کرونا نداریم؟ قطعا نمی‌توان این صحبت را کرد؛ زیرا ممکن است ابتلاهایی وجود داشته باشد اما میزان آزمایش‌هایی که برای تعیین نوع ویروس انجام می‌شود، کم باشد. موضوعی که مطمئنیم این است که ابتلاهای فعلی از نظر شدت بیماری اصلا با موج‌های قبلی قابل مقایسه نیست و امیدواریم بتوانیم بگوییم این آخرین موج کرونا بوده است.

او درباره وضعیت بروز سایر بیماری‌های تنفسی نیز تصریح کرد: در شهرهای بزرگی مثل تهران که با تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا و هوای سرد مواجه شدیم، میزان تماس‌ها کاهش یافت و فکر می‌کنم بخشی از کاهش موارد بیماری هم به همین علت بود.

طباطبایی تاکید کرد: البته از مهرماه تا اواخر آذرماه یک پیک از همه بیماری‌های ویروسی و تنفسی داشتیم که علت آن را اینگونه توانستیم تحلیل کنیم که کودکان به دلیل جدایی از مدارس، عدم ارتباط و رعایت مسائل بهداشتی در دوره کرونا، حتی به عفونت‌های معمولی هم کمتر مبتلا شدند، ولی به دلیل رفتن به مدرسه و باز شدن مراکز مختلف تجمعی دیگر، تماس‌ها افزایش یافت و بچه‌ها به بیماری تنفسی مبتلا شدند.

او با بیان اینکه آبان و آذر سال جاری بیشترین عوارض عفونت‌های ویروسی را در بیمارستان‌ها داشتیم، تصریح کرد: به شکلی که طی ۳۰ سال طبابت به یاد ندارم هیچ سالی این میزان عوارض عفونت‌های ویروسی را تجربه کرده باشیم و شرایطی که گذراندیم بازتاب گسترده بودن عفونت ویروسی پاییز بود.

وی افزود: در ماه‌های مهر،‌ آبان و آذر پیک بیماری‌های ویروسی داشتیم ولی به دلیل غیرحضوری شدن مدارس این پیک کاهش یافت و الان هم باز باید منتظر بازتاب بازگشایی مجدد مدارس باشیم که ببینیم پس از این بازگشایی روند بیماری به چه صورت خواهد بود.

طباطبایی تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی و عدم حضور در تجمعات غیر ضروری در کاهش بار بیماری‌های ویروسی و تنفسی بسیار مهم است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان