گروه : سیاسی

 

در پی حمله مسلحانه امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، کشورهای مختلف به این موضوع واکنش نشان دادند و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان خواستار بررسی فوری این اقدام شد.

کاشف خبر / به نقل از خبرآنلاین، فرد مهاجم که گفته می شود با انگیزه های شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان حمله کرده بود فورا دستگیر شده است. در اثر این حمله مسلحانه به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند. مراجعه همسر فرد مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در سال گذشته و عدم مراجعه به منزل  از دلایل این حمله عنوان شده است. فرد مهاجم مدعی است که همسرش در تهران حضور دارد و حاضر به ملاقات با او نیست. مهاجم در پی این حمله با سلاح کلاشینکف اورخان عسگروف رئیس نیروهای محافظ سفارت را به قتل رساند.

این اتفاق با واکنش های گسترده ای روبرو بود. سخنگوی وزارت امور خارجه در این راستا گفت: با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود. وی همچنین گفت که اطلاعات دقیقتر در این خصوص با تکمیل روند بررسی ها منتشر خواهد شد.

امیرعبداللهیان و وحیدی وزرای خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه ، ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده است. تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ گردیده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

وزارت امور خارجه آذربایجان نیز با انتشار بیانیه ای درباره حمله به سفارت این کشور توضیحاتی داده و اشاره کرده است که در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشینکف حمله کرد و رییس حراست سفارت باکو را کشت، دو محافظ سفارت نیز در جلوگیری از این حمله زخمی شدند. وضعیت آنها رضایت بخش است. این وزارتخانه افزود: کمپین ضد جمهوری آذربایجان در ایران به حمله به سفارت ما در تهران کمک کرد و ایران را به بی‌توجهی به درخواست‌های باکو برای افزایش امنیت سفارت ما در تهران، متهم می‌کنیم.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در بیانیه‌ای به این حمله واکنش نشان داد و نوشت: ما خواستار بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

یکی از اعضای پارلمان آذربایجان هم در توییتی مدعی شده که ما بارها درخصوص تهدیدات و ایدئولوژی‌های تروریستی رو به رشد در منطقه و همچنین عواقب‌شان هشدار داده بودیم.

دفتر کمیسیونر حقوق بشر آذربایجان در پیامی توییتری ابراز امیدواری کرد که ایران به موضوع حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران رسیدگی نماید.

در واکنش به این حادثه مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم در توییتی ضمن محکوم کردن این حمله نوشته است که من حمله نابکار به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنم. امیدوارم که خداوند برادر شهیدمان را مورد مرحمت قرار دهد. من به اقوام وی و همچنین مردم آذربایجان تسلیت می‌گویم و امیدوارم که مجروحان به سرعت بهبود پیدا کنند. آذربایجان هرگز تنها نیست.»

در ادامه واکنش ها به حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران،‌ ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه بعدا اظهارنظر با جزئیات‌ بیشتری در این زمینه خواهیم داشت، نوشت: ما از حمله‌ای دیگر به سفارت آذربایجان – که در آن یک مامور امنیتی جان باخت – شوکه شده‌ایم. ما به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین نیز با انتشار توییتی در واکنش به حمله صبح امروز به سفارت آذربایجان در تهران نوشت: اوکراین قویا حمله امروز به سفارت آذربایجان در تهران – که باعث کشته شدن یکی از پرسنل امنیتی و مجروح شدن چندتن دیگر از آن‌ها شد – را محکوم می‌کنیم. ما به عزیزان قربانی صمیمانه تسلیت می‌گوییم و بهبودی سریع را برای مجروحان آرزومندیم.

جورج دیک سفیر اسرائیل در آذربایجان نیز در توئیتی نوشت: سفارت اسرائیل در این زمان سخت با مردم آذربایجان همبستگی می کند.

تخلیه سفارت آذربایجان در تهران؟

به گزارش ترند آذربایجان، آیخان حاجی زاده، رئیس اداره مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفت وگو با «تی آر تی هابر» گفته ما این حمله شنیع را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می کنیم. ما فکر نمی کنیم حمله به سفارت آذربایجان در ایران به دلایل شخصی انجام شده باشد. مسئولیت این حمله بر عهده طرف ایرانی است.ما از دولت ایران می خواهیم که اقدامات لازم را برای شناسایی متجاوز انجام دهد.

وی افزود: «هر کشوری مسئول تامین امنیت سفارت ها در کشور خود است. دولت آذربایجان قصد دارد به زودی سفارت خود را در تهران تخلیه کند.»

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به نقل از وزارت خارجه آذربایجان مدعی شد این کشور در حال تخلیه سفارت خود در تهران است.

این تحولات در حالی رخ می دهد که جمهوری آذربایجان به دنبال افتتاح سفارت خود در سرزمین های اشغالی است. به این ترتیب جمهوری آذربایجان اولین کشوری با اکثریت مسلمان شیعه است که یک نمایندگی دیپلماتیک در سرزمین‌های اشغالی افتتاح می‌کند. در همین راستا چند هفته گذشته الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان طی فرمانی «مختار محمدوف» را به عنوان سفیر باکو در تل آویو تعیین کرد. بنا به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» سفارت جدید جمهوری آذربایجان از چند ماه پیش در حال ساخت بوده و مقر آن قرار است در تل‌آویو باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان