گروه : اقتصادی

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور اعتقاد دارد: دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد اساسا به عواملی همچون انتظارات تورمی، افزایش حجم نقدینگی و نوسان نرخ ارز مرتبط است.

مریم فکری: بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو، از افزایش عجیب و غریب قیمت‌ها حکایت دارد، به طوری که فقط در طول یک ماه شاهد گرانی ۶۰ میلیون تومانی پراید در بازار بودیم. این یعنی پراید تنها در ماه اول زمستان ۲۶ درصد گران شده است.

افزایش قیمت خودرو در حالی است که نرخ ارز نیز در بازار نوسان داشته و با توجه به گفته‌های وزیر صمت، افزایش نرخ دلار دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو است. البته با وجود این‌که دلار دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو عنوان شده، ولی تشنگی بازار و انباشت تقاضا به‌خصوص در کلاس خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت نیز تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر گرانی خودروها دارد.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور اعتقاد دارد: دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد اساسا به عواملی همچون انتظارات تورمی، افزایش حجم نقدینگی و نوسان نرخ ارز مرتبط است.

به گفته او، حجم نقدینگی به ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده که این امر افزون بر قیمت نهایی خودرو بر سایر محصول‌ها نیز اعم از مسکن، طلا، سکه و غیره تاثیر قابل توجهی داشته است.

در این شرایط، در حال حاضر فعالان بازار خودرو از رکود شدید در معاملات خودرو سخن می‌گویند و این‌که رشد شدید قیمت‌ها در بازار، از تعداد خریداران به دلیل کاهش قدرت خرید نیز کاسته است.

به باور فعالان بازار، هم اکنون رکود نبض بازار را به‌دست گرفته است و تعداد فروشندگان خودرو در بازار بسیار بیشتر از تعداد خریداران است.

بر همین اساس، پیش‌بینی بسیاری از نمایشگاه داران در این جهت است که با توجه به شرایط بازار خودرو، بازار شب عید نیز در وضعیت رکودی بماند و تغییری در آن ایجاد نشود.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفته است که بازار خودرو به خواب رفته و رکود سنگینی بر بازار حاکم و معاملات در حد صفر است.

به باور او، با توجه به آنکه تحویل خودروهای عرضه شده در بورس کالا از جمله خودرو دنا به خریداران در ماه‌های آینده صورت می‌گیرد و همچنین با توجه به رکود حاکم بر بازار خودرو، عرضه اخیر در بازار فعلا تاثیری نداشته و آثارش در بازار نمایان نشده است.
چه خبر از بازار خودرو؟

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که طی یک ماه گذشته قیمت پراید ۱۱۱ در حدود ۶۰ میلیون تومان گران شده و به ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است. پراید ۱۳۱ نیز در بازار ۲۸۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده و این در حالی است که این خودرو یک ماه قبل ۶۱ میلیون تومان ارزان‌تر بود. پراید ۱۵۱ هم در حدود ۲۶ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و هم‌اکنون در بازار به قیمت ۲۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در این میان، پژو۲۰۶ تیپ دو در بازار در طول یک ماه گذشته ۴۰ میلیون تومان گران شده و با قیمت ۴۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. همچنین پژو۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ در بازار ۳۷ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و هم‌اکنون در بازار به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. اما پژو۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ در بازار ۶۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده و این در حالی است که این خودرو یک ماه قبل ۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر بود. پژو ۴۰۵ GLX بنزینی مدل ۱۳۹۹ نیز با افزایش ۴۰ میلیون تومانی قیمت در طول یک ماه گذشته، ۴۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. اما پژو ۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۱ افزایش قیمت ۴۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر در بازار ۳۹۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. پژوپارس اتوماتیک مدل ۱۳۹۹ هم ۳۵ میلیون تومان گران شده و به قیمت ۶۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رود.

بنا به این گزارش، روند بازار خودرو همچنین حکایت از آن دارد که قیمت تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به ۷۱۵ میلیون تومان رسیده است. تارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ هم ۲۵ میلیون تومان گران شده و به قیمت ۵۹۰ میلیون تومان به فروش رفته است.

اما قیمت تیبا هاچ‌بک EX مدل ۱۴۰۱ در بازار به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که یک ماه قبل ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر بود. تیبا هاچ‌بک پلاس مدل ۱۴۰۰ هم ۳۰ میلیون تومان گران شده و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است.

در این میان، قیمت دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ در حدود ۴۵ میلیون تومان در طول یک ماه گذشته بالا رفته و به ۵۷۵ میلیون تومان رسیده است. دناپلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۱ هم در بازار ۷۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده و این در شرایطی است که این خودرو یک ماه قبل ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر بود. اما راناپلاس مدل ۱۴۰۱ در بازار ۲۰ میلیون تومان گران شده و به قیمت ۴۴۰ میلیون تومان رسیده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان