کاشف خبر / بررسی آمارها نشان می‌دهد از آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان آذرماه امسال قیمت مسکن تنها در دو ماه آن هم به مقدار بسیار اندک کاهشی بوده است به نحوی که با توجه به تورم این میزان کاهش اثر بااهمیتی در افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها نداشته است.

قیمت مسکن از مدت‌ها پیش در مسیری افزایشی قرار گرفته است؛ اما اگر بخواهیم از ابتدای دولت رئیسی یعنی از مرداد ۱۴۰۰ آن را بررسی کنیم متوجه می‌شویم شتاب این رشد افزایش داشته و قیمت مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۵۵ درصد رشد کرده است!

متوسط قیمت مسکن در مهرماه سال گذشته با کاهشی اندک نسبت به شهریورماه روبرو بود. به نحوی که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی از ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان در شهریورماه به ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان در مهرماه رسیده بود.

این میزان کاهش اما آنقدر ناچیز بوده است که با توجه به تورم عمومی دورقمی، در سبد هزینه‌های خانوار اثری نداشت. می‌توان گفت اصلی ترین دلیل این کاهش نیز خروج از فصل جابجایی و خرید و فروش بوده است اما تورم اقتصاد به سرعت این مسیر را معکوس کرد تا در آبان‌ماه سال گذشته مجددا قیمت مسکن افزایشی شود.

فروردین‌ماه ۱۴۰۱ اما دومین ماهی است که متوسط قیمت مسکن با کاهش مواجه بوده است. این کاهش را می‌توان ناشی از توقف معاملات در این ماه دانست. هر سال با آغاز سال نو وضعیت بازارهای مالی در حالت تعلیق قرار می‌گیرد و ماه بعد مجددا تقاضا روند خود را پی گرفته و بازارها حرکت می‌کنند.

بررسی روند قیمت مسکن طی بازه زمانی آغاز به کار دولت رئیسی تا کنون این سوال را ایجاد می‌کندکه در کدام ماه مسکن بیشترین افزایش قیمت را داشته و این تغییر را می‌توان ناشی از چه عاملی دانست؟

در همین حال فشار مضاعف تورم نیز سبب شده است تامین این بخش از سبد هزینه خانوار به مشکلی جدی برای مردم تبدیل شود.

قله قیمتی مسکن در دولت سیزدهم

طبق آمارهای بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در شهر تهران، خردادماه ۱۴۰۱ بیشترین افزایش قیمت را با حدود سه میلیون تومان رشد تجربه کرده است؛ این در حالی است که تورم نیز در این ماه ۱۳/۲ درصد رشد داشته و از ۳۹/۳ درصد در اردیبهشت‌ماه به ۵۲/۵ درصد در خرداد رسیده است.

رتبه بعدی در این بین نیز متعلق به آبان‌ماه ۱۴۰۱ با حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رشد قیمت است؛ اما برخلاف خرداد تورم در این ماه ۰/۵ درصد کاهش داشته است.

این موضوع را می‌توان این گونه توضیح داد: قیمت دلار از شهریورماه سال جاری در مسیری افزایشی قرار گرفت و تا آبان‌ماه سقف تاریخی را خود را پشت گذاشت. همین مساله باعث افزایش انتظارات تورمی در جامعه شد و از آنجا که کنترل دستوری بر بازار مسکن وجود ندارد مالکان به تناسب جو روانی هر کدام قیمت ملک خود را افزایش داده‌اند و به این ترتیب قیمت عمومی مسکن نیز افزایش پیدا کرده است.

اسفندماه ۱۴۰۰ نیز با حدود دو میلیون افزایش، در این چرخه در مقام سوم قرار دارد. این اتفاق را البته می‌توان جریانی بدیهی در اواخر هر سال دانست، زیرا معاملات در آستانه سال جدید افزایش پیدا می‌کند و به تناسب آن قیمت مسکن نیز رشد می‌کند.

رشد چشمگیر قیمت مسکن

در آغاز دوره چهار ساله دولت سیزدهم، یعنی مردادماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی حدود ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. در آذرماه ۱۴۰۱ اما این قیمت به ۴۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسیده است. بنابراین در این مدت متوسط قیمت مسکن بیش از ۵۵ درصد رشد داشته است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ملک

از موثرترین محرک‌های تاثیرگذار بر قیمت مسکن را می‌توان تورم دانست. این شاخص با تاثیر بر تمام کالاها و خدمات، باعث نوسان قیمتی در بازارها می‌شود؛ در این میان بازار مسکن نه تنها از این اثر مستثنی نیست بلکه تاثیر بلندمدت‌تری نیز می‌گیرد و عموما به چسبندگی قیمت مبتلا می‌شود.

رویداد ۲۴

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان