عضو کمیته علمی مقابله با کرونا با اشاره به آخرین اخبار و اطلاعات از دو زیر سویه جدید امیکرون، درباره درمان در این سوش‌ها، گفت: متاسفانه استفاده از آزیترومایسین به عنوان داروی کرونا در بین برخی مردم رایج شده و قبل از مراجعه به پزشک اقدام به مصرف این دارو می‌کنند؛ درحالیکه آزیترومایسین تنها در صورت بروز برخی عوارض عفونی، تجویز می‌شود.

کاشف خبر / دکتر احمد طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه درحال حاضر برخی کشورها مدام درحال هشدار دادن درخصوص وضعیت کرونا هستند، گفت: این نشان می‌دهد که زیرسویه‌های  XBB و BQ۱ در حال افزایش است و به دنبال این افزایش شیوع، طبیعی است که تعداد موارد بستری و به دنبال آن مرگ‌ومیر افزایش یابد.

انتقال سویه‌های جدید کرونا از هر مبتلا به ۱۵ نفر

او تاکید کرد: قبلا که ابتلا به سایر سویه‌های کرونا وجود داشت، ادعا می‌شد هر فرد مبتلا می‌تواند تا سه نفر را مبتلا کند اما اکنون در مورد امیکرون و این زیرسویه‌های جدید ادعا بر این است که هر یک فرد مبتلا می‌تواند ۱۵ تا ۱۶ نفر را به کرونا مبتلا کند و این افزایش شیوع طبیعتا تعداد موارد بستری و مرگ و میر را افزایش می‌دهد. البته خوشبختانه ما به علت وسعت واکسیناسیون در کشورمان دیگر موارد افزایش ابتلا مشابه آنچه که با سویه دلتا تجربه کردیم را شاهد نیستیم. در حال حاضر با توجه به فعالیت مدارس، ایجاد احساس امنیت در مردم و کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی و… شیوع بیماری افزایش یافته است.

افزایش شیوع بیماری نسبت به دو هفته قبل

طباطبایی با اشاره به اینکه با استناد به آمار می‌توان گفت نسبت به دو هفته قبل شیوع بیماری افزایش یافته است، تصریح کرد: تاکنون همه موج‌های بیماری به شکل یکسان عمل نکردند به شکلی که دیدیم موج پنجم با سویه دلتا بیماری‌زایی، ابتلا و مرگ‌ومیر شدیدی ایجاد کرد. شدت موج‌ها علاوه بر آنکه به ماهیت و قدرت آن سویه از ویروس مرتبط است به میزان رعایت افراد هم وابسته است.

علت افزایش کلی شیوع بیماری در کودکان

وی با اشاره به افزایش قدرت سرایت بیماری بویژه در کودکان، تصریح کرد: علت این افزایش کلی شیوع در کودکان شاید این باشد که در طول دو سال ابتدایی شیوع کرونا کودکان بیش از سایر افراد در خانه بودند و از کرونا و سایر ویروس‌های تنفسی دور بودند که این سبب شد ایمنی متقاطع را به دست نیاوردند اما خوشبختانه شدت بیماری در کودکان کمتر است.

وی افزود: در حال حاضر ما علاوه بر دو زیرسویه جدید XBB و BQ۱ با آلودگی هوا هم مواجه شدیم و تعطیلی مدارس در شهرهای بزرگ به علت آلودگی هوا سبب شد که با کاهش موقت شیوع عفونت‌های تنفسی در کودکان مواجه شویم. آنفلوآنزا، رینوویروس، کرونا و… شامل عفونت تنفسی است ولی طبیعی است که هر کدام سهمی را به خود اختصاص می‌دهند.

تزریق واکسن را فراموش نکنید

وی درباره تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا و اثرگذاری واکسن بر سویه‌های جدید XBB و BQ۱، بیان کرد: واکسن در پیشگیری از بیماری تاثیرگذار است ولی ادعایی مشابه آنچه که چین اعلام کرد که کرونای صفر خواهند داشت، در هیچ جایی محقق نخواهد شد. در کشور ما هم همینگونه بود که افرادی هم داشتیم که حتی چهار دز واکسن زده بودند، اما همچنان به امیکرون مبتلا می‌شدند ولی این به معنای عدم کارایی واکسن نیست. ممکن است که ما واکسن اختصاصی برای XBB و BQ۱ نداشته باشیم اما واکسن‌هایی که بر اساس سایر زیرسویه‌ها ساخته شده بود می‌توانند از بروز عوارض شدید، بستری شدن در آی‌سی‌یو و مرگ و میر جلوگیری کند.

او تاکید کرد: بر این اساس تاکید می‌کنیم حتما افرادی که طبق اعلام وزارت بهداشت واجد دریافت دز یادآور واکسن کرونا هستند سریعا برای تزریق واکسن اقدام کنند. مردم باید بدانند دیگر نوع واکسن تزریقی فرقی ندارد، واکسن به تعداد کافی در مراکز واکسیناسیون وجود دارد. متاسفانه در زمان اوج کرونا گروه‌های ضدواکسن خیلی فعلیت کردند ولی نباید از یاد ببریم که پس از گسترش واکسیناسیون در کشور به یکباره شاهد کاهش موارد بیماری بودیم.

برای دریافت دارو اصرار نکنید

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، ادامه داد: متاسفانه برخی به دلیل واهمه از بیماری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و اصرار به دریافت داروی ضد کرونای رمدسیویر دارند که این دارو باید در مرکز درمانی و زیر نظر کادر درمان تزریق شود. مردم باید به دنبال این باشند که استفاده نا به جا از دارو را کنار بگذارند. متاسفانه استفاده از آزیترومایسین (نوعی آنتی‌بیوتیک) به عنوان داروی کرونا در بین برخی مردم رایج شده است؛ به شکلی که قبل از مراجعه به پزشک اقدام به مصرف این دارو می‌کنند؛ درحالیکه آزیترومایسین تنها در صورتی که برخی عوارض عفونی ایجاد شده باشد، تجویز می‌شود. متاسفانه مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها سبب شده مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های اصلی که در عفونت‌ها موثر است، ایجاد شود. تزریق سرم و سفازولین نیز برای درمان کرونا جایگاهی ندارد. همچنین اصرار به انجام سی‌تی اسکن کار اضافه است و باید نهی شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک، ‌ عدم حضور در مجامع شلوغ و حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد حتی با وجود ابتلا به بیماری از منزل خارج می‌شوند اما باید بنا را بر این گذاشت که فرد مبتلا تا پنج روز در خانه استراحت کند و به شرط علامت نداشتن از خانه خارج شود تا این اقدامات به تدریج باعث قطع زنجیره انتقال بیماری شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان