دبیر اجرایی پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک، گفت: چاقی فقط یک اختلال در زیبایی نیست بلکه به عنوان شایع‌ترین علت مرگ در جهان شناخته می‌شود.

کاشف خبر / به نقل از ایسنا، ‌ دکتر فولاد اقبالی، گفت: چاقی می‌تواند ۱۵ سال از طول عمر فرد را کم کرده و او را مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی تا ۵ برابر افراد عادی کند.

وی از چاقی به عنوان مادر بیماری‌ها یاد کرد و ادامه داد: دیابت نوع دو، چربی خون بالا، افزایش فشارخون، اختلالات هورمونی، انواع سرطان‌ها و حتی نازایی بیماری‌های ناشی از چاقی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: چاقی مهم‌ترین عامل اصلی سرطان‌های مری، معده، کیسه صفرا، مثانه، لوزالمعده، کولورکتال و پستان در دنیا است.

اقبالی ادامه داد: چاقی فقط یک اختلال در زیبایی نیست بلکه آن را به عنوان شایع‌ترین علت مرگ می‌شناسیم و در خیلی از منابع علمی از سیگار به عنوان عامل سایر بیماری‌ها پیشی گرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار اضافه وزن در کشور ما بالای ۶۰ درصد است، اظهار کرد: ۲.۵ تا ۳ درصد افراد جامعه ما دچار چاقی مرضی هستند که هزینه بسیار زیادی را آهسته و تدریجی به نظام بهداشتی و درمانی کشور وارد می‌کنند.

این فوق تخصص جراحی‌های درون بین، گفت: شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۳۰ نشانه اضافه وزن، ۳۰ تا ۳۵ نشانه چاقی درجه یک، ۳۵ تا ۴۰ نشانه چاقی درجه ۲ و بالای ۴۰ نشانه چاقی بسیار شدید هستند. افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۴۰ و همچنین افراد با شاخص توده بدنی بالای ۳۵ که مبتلا به بیماری‌های ناشی از چاقی هستند، کاندیدای جراحی چاقی به حساب می‌آیند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اقبالی با بیان اینکه آموزش به بیماران قبل و بعد از جراحی ضروری است، تاکید کرد: اعمال جراحی چاقی با همکاری متخصصان تغذیه، روانپزشکی، روانشناسی، گوارش و غدد، قلب و عروق، طب ورزشی، بیهوشی، پزشکان عمومی و پرستارانی که با چاقی در ارتباط هستند، انجام می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان