گروه : دسته‌بندی نشده

طرح توسعه بزرگ‌ترین واحد صنعتی فولاد کشور در بخش خصوصی
به گزارش کاشف خبر ؛ فرهاد دلق پوش طی بازدید از مجتمع فولاد گیلان و قسمت طرح توسعه آن شرکت گفت: گیلان هشت واحد فعال صنایع فولادی دارد و سالانه ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تن انواع صنایع فولادی از جمله شمش فولاد، میلگرد و ورق های فولادی در این استان تولید می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان طرح توسعه ۱۸۰ هزار تنی مجتمع فولاد گیلان را در شرایط تحریم حایز اهمیت دانست و گفت: مجتمع فولاد گیلان در حقیقت تحریم را در کوره ذوب کرد و در شرایط اقتصادی کنونی کشور، ضمن حفظ توانمندی موجود توانسته است با ایجاد طرح توسعه جدید یک گام بلند به جلو بردارد.
وی ظرفیت فعلی تولید این مجتمع را بیش از ۳میلیون ۲۰۰ هزار تن در سال عنوان کرد و تصریح کرد:مواد اولیه این مجتمع از کارخانجات بزرگی نظیر فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و خوزستان تامین می شود و این مجتمع بخش عظیمی از نیاز صنایع پائین دستی مثل خودروسازی، صنایع نظامی، دریایی، ساخت ادوات کشاورزی و صنعت ساختمان را پوشش می دهد که شمار آنها به بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی متوسط و کوچک می رسد.
این مسئول، میزان سرمایه گذاری طرح توسعه مجتمع فولاد گیلان را بیش از۳۳ میلیارد تومان برشمرد و اظهار داشت: طرح توسعه تولید انواع ورقهای فولادی گالوانیزه(با پوشش روی) زمینه اشتغال جدید قریب به ۴۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم نماید و قطعا با توجه به نوع مصارف این ورق ها در صنعت خودرو، لوازم خانگی، قوطی ها و پوشش ساختمانی؛ گستره اشتغال غیر مستقیم آن به مراتب افزون بر ۱۲۰۰ نفر خواهد شد.
دکتر دلق پوش با بیان اینکه پرباران بودن و فراوانی منابع آبی در گیلان، یکی از مزیت هایی است که زمینه‌ساز توسعه صنایع فولادی در استان است، افزود: صنایع فولادی یکی از صنایع پر مصرف در زمینه ی آب هستند که در مجتمع فولاد گیلان ۹۰ درصد آب مصرفی کارخانه از جمع آوری آبهای سطحی حاصل از بارندگی در استخر تعبیه شده در مجتمع تامین می شود که مجتمع فولاد گیلان خروجی پساب واحدهای خود را با استانداردهای زیست محیطی منطبق کرده و احداث تصفیه خانه ی مجتمع، گواه این مطلب است.
وی اشتغال فعلی بدون طرح توسعه این مجتمع را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد و این واحد را بزرگ‌ترین واحد صنعتی فولاد کشور در بخش خصوصی دانست و ادامه داد: استان گیلان، افزون بر اینکه در ردیف چهارم کشور در تولید فولاد قرار گرفته، در مقایسه با استان‌هایی با شرایط مشابه آب و هوایی و پر بارش، موفق‌تر عمل کرده است.
فرهاد دلق پوش با بیان اینکه ماده اولیه معدنی صنعت فولاد، سنگ آهن است، گفت: اگرچه گیلان ۵۶ معدن فعال دارد اما این استان فاقد ماده معدنی سنگ آهن است و مواد اولیه صنایع فولادی گیلان از استان های دیگر تامین می شود.
رییس سازمان صمت گیلان در خصوص صادرات هم گفت: با توجه به تعداد بالای صنایع فلزی مرتبط با فولاد که ماده اولیه‌شان از این آلیاژ تامین می‌شود و همچنین نیاز بالای طرحهای عمرانی و ساخت و سازها به مصالح ساختمانی فولادی در استان و کشور، بخش اعظمی از تولیدات صنایع فولادی گیلان به مصرف استان و کشور می‌رسد و فقط یکی از این محصولات فولادی این مجتمع، سالانه ۶ هزار تن میلگرد به عراق، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و پاکستان صادر می‌کند.
در ادامه این بازدید؛ نوید سیار ثابت، قائم مقام مدیر عامل مجتمع فولاد گیلان، با بیان اینکه مجتمع فولاد گیلان محصول استراتژیک تولید می کند ، گفت : ورق فولادی تولیدی این شرکت یک محصول استراتژیک است و اگر امروز تولیدات استراتژیک این کارخانه متوقف شود بسیاری از کارخانجات لوله و پروفیل کشور با بحران مواجه می شوند چون بدلیل عدم واردات از خارج کشور، مجتمع فولاد گیلان تامین کننده ی مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی است.
وی با بیان اینکه فولاد گیلان توان و ظرفیت تولید بیشتر را دارد، عنوان کرد : این شرکت از سال ۱۳۸۹ تا به امروز از کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان مواد اولیه خود را تامین میکند و در صورت تامین مواد اولیه مجتمع فولاد گیلان، این شرکت می تواند با حداکثر ظرفیت خود تولید کند اما متاسفانه در این زمینه کم لطفی هایی به شرکت شده است .
مهندس ثابت افزود: این مجتمع از سال ۱۳۹۱ تا کنون حتی یک ریال تسهیلات از بانکهای داخلی و خارجی دریافت نکرده و با درآمدهای خود، مخارجش را تامین کرده است.
وی تاکید کرد: مجتمع فولاد گیلان ، بزرگترین تولید کننده فولاد در بخش خصوصی کشور است که تاکنون با تمامی قوا به فعالیت همتراز با صنایع بزرگ فولادی دولتی پرداخته است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان