گروه : دسته‌بندی نشده

رییس جمهور تأکید کرد: دولت نخواهد گذاشت که کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازد، این اجازه را به آنان نخواهیم داد، تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست

به گزارش‌ کاشف خبر ،  حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در ابتدای نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با یادآوری اینکه هفت‌ماه و چند روز از فرصت دولت باقیمانده است، اظهار کرد: خدا را شاکرم که بار مسئولیت دولت را در سخت‌ترین شرایط قرن اخیر به عهده ما گذاشت و شرایط شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های اقتصادی علیه ملت، سخت‌ترین اوضاع را برای ملت ما به وجود آورده است.

در سخت‌ترین شرایط دولت را تحویل گرفتیم

وی افزود: در دوران قبل از جنگ اقتصادی دولت را در سخت‌ترین شرایط یعنی رکود تورمی تحویل گرفتیم و رشد اقتصادی منهای هفت و هفت دهم درصد و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود. شرایطی که برای هیچ دولتی در ابتدای کارش سابقه نداشت.

روحانی تأکید کرد: ما درآمد نفتی‌مان قبل از دولت یازدهم حدود صد میلیارد در سال بوده است ولی متوسط درآمد نفتی خوب ما در این دولت به طور متوسط ۵۲ میلیون دلار بوده است.

رییس جمهوری یادآور شد: ما گاهی نفت را از ۳۰ دلار هم کمتر فروختیم اما بهترین شرایط تورمی را در سه ۹۴، ۹۵ و ۹۶ سال حدود ۱۱ درصد بوده که در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته که دولتی سه سال این چنین آماری داشته باشد.

بهترین اقدامات را برای استیفای حقوق مردم انجام دادیم

وی افزود: وعده ما به مردم اعتدال و تداوم ارتباط با جهان بود و به مردم گفتیم که تحریم‌ را از دوش مردم برمی‌داریم و حق مردم را استیفا می‌کنیم و کارهایی که در این مدت برای استیفای حقوق مردم در مسایل بین‌المللی انجام دادیم بهترین اقدامات بود.

در میادین مشترک گازی از قطر جلو زدیم

روحانی با بیان اینکه ما از ۶۰۰ میلیون بشکه گاز این مقدار را به ۱۰۰۰ میلیون رسانیدم، اظهار کرد: در میدان مشترک نفتی با عراق از ۷۰ بشکه در روز به هزار بشکه رسیدیم. و در میادین مشترک گازی هم در تولید از قطر جلو زدیم.

سال ۹۵ بالترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم

روحانی ادامه داد: یکی از بالاترین رشد اقتصادی کشور ما در سال ۹۵ بود که بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و در طول این هفت سال در بسیاری از زمینه‌ها به وعده‌های خود به مردم عمل کردیم. وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان، تثبیت حق هسته ای به عنوان یک حق قانونی برای مردم ایران بود. البته قبل از آن هم فعالیت‌های هسته‌ای ما قانونی بود اما در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل آن را غیرقانونی می‌دانستند.

توانستیم کشور را از شرایط سخت رکود و تورم نجات دهیم

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه کشور را از شرایط سخت آژانس رهانیدیم و اقداماتی که در این مدت انجام دادیم یک مدیریت قابل قبول بود، گفت: در چهار سال ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ یک مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را هم از رکود و تورم سخت نجات دهیم و هم در مسائل مهم مورد نیاز مردم خودکفایی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در این مدت در گندم، تا حدی در شکر و برنج، در انرژی یعنی گاز، بنزین، و گازوییل که قبلا وارد کننده بودیم، به خودکفایی رسیدم. برای نخستین بار در دولت دوازدهم محصول گاز ما و تولید گاز شیرین در کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید و تولید گاز را از ۶۰۰ و اندی میلیون به هزار میلیون متر مکعب رساندیم. در حوزه‌های مشترک گاز و نفت پیشرفت‌های قابل توجه داشتیم و از قطر شریک میدان مشترک‌مان جلو زدیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: علاوه بر این در میدان مشترک نفت با عراق از تولید ۷۰ هزار بشکه در روز به ۴۰۰ هزار بشکه رسیدیم و در این زمینه هم توانستیم مردم را به حقوق حقه خود برسانیم. در زمینه‌های مهمی مانند کشاورزی و صنعت شرایط ما طوری شد که در کشاورزی از ۹۷ میلیون تن محصولات کشاورزی به ۱۲۳ هزار میلیون تن رسیدیم و به ۱۳۰ هزار میلیون تن می‌رسیم.

تولید برق ما از متوسط دولت های قبل بیشتر است

رییس دولت تدبیر و امید با تشریح خدمات ارائه شده توسط دولت های یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق گفت: ما تلفات برق را تک رقمی کردیم و تولید برق ما از متوسط دولت های قبل بیشتر است و در هر سال به طور متوسط ۲ هزار مگاوات به برق کشور اضافه کردیم که به طور متوسط یک و هفت دهم درصد رشد را نشان می دهد.

روحانی درباره رشد تولیدات صنعتی نیز خاطرنشان کرد: تولید محصولات فولادی در این دولت دو برابر شد و هفتاد درصد به تولید آلومینیوم کشور اضافه کردیم و در زمینه پتروشیمی، در جهش دوم هستیم و توان تولید محصولات پتروشیمی را به دو برابر رساندیم.

افتتاح های مهمی تا پایان سال خواهیم داشت

وی با بیان اینکه علیرغم شرایط کرونایی حاکم بر کشور، افتتاح‌های بسیار مهم داشتیم و افتتاح‌های مهمی تا پایان این دولت خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه جاده، ریل و بندر رشد خوبی داشته‌ایم و از تمامی رسانه‌ها خواهش می کنم محصولات، دستاوردها و تولید در دولت های یازدهم و دوازدهم را با دولت های گذشته مقایسه کنند.

رییس جمهوری با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی، تحریم و شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: با توجه به شرایطی که داشتیم می توانیم اعلام کنیم که دولت نمره قابل قبولی را در زمینه های مختلف از مردم می گیرد.

روحانی، دستاوردهای دولت در زمینه مسائل اجتماعی و انجام طرح تحول سلامت را یادآور شد و گفت: اجرای طرح تحول سلامت کار بزرگی بود و کاری که در تخت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی کردیم هم کار بزرگی بود و تقریبا با نوسازی هایی که انجام دادیم تخت بیمارستانی را نسبت به پیش از دولت یازدهم، به دو برابر رساندیم.

در زمینه مقابله بافقر مطلق اقدامات خوبی انجام شد

وی با اشاره به این موضوع که همگانی کردن بیمه سلامت مردم برای اولین بار در این دولت انجام گرفت، افزود: در زمینه مقابله و مبارزه با فقر مطلق هم در سال های پیش و هم در بودجه امسال اقدامات خوبی انجام شد و در مجموع، هم در تولید صنعتی و هم کشاورزی و هم در خدمات اجتماعی قدم های بسیار مهمی برداشتیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت الکترونیک به معنی واقعی کلمه در این دولت عملیاتی شد، خاطرنشان کرد: خدمات الکترونیک را از ۱۰ درصد به ۷۶ درصد رساندیم و شرکت‌های دانش بنیان در گذشته بسیار ناچیز بود و سی، چهل شرکت بیشتر نداشتیم اما الان پنج هزار شرکت دانش بنیان داریم و دولت، کار بزرگی در این زمینه انجام داد. روحانی اضافه کرد: امسال علاوه بر جنگ اقتصادی ما با کرونا مواجه شدیم البته از اواخر بهمن سال گذشته و همه امسال را ما گرفتار این ویروس بودیم و احتمالا تا پایان سال هم کم و بیش همین مشکل را خواهیم داشت تا به سال آینده برسیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: دولت در هفت ماه و نیمی که تقریبا از عمر این دولت باقی مانده، تمام تلاش دولت بر این است که بتواند طرح‌های نیمه تمام مهم خود را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد.

وی با بیان اینکه برنامه ما در زمینه تخت‌های بیمارستانی این است که بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت اضافه کنیم، اظهار داشت: در زمینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این شرکت‌ها را تقویت خواهیم کرد، کارخانه‌های نوآوری را در بسیاری از استان‌ها به افتتاح می‌رسانیم. همچنین تا پایان این دولت طرح‌های مهم ریلی را افتتاح خواهیم کرد.

تحول در حمل و نقدل ریلی از افتخارات این دولت است

روحانی با بیان اینکه یکی از افتخارات این دولت، تحول در حمل و نقل ریلی در واگن‌سازی، لوکوموتیوسازی و هم در زمینه خطوط ریلی بوده است، گفت: شما می‌دانید ما استان همدان را به خطوط ریلی وصل کردیم، کرمانشاه را به خطوط ریلی متصل کردیم، ارومیه را به خطوط ریلی وصل کردیم، گیلان و رشت به خطوط ریلی متصل کردیم و تا پایان این دولت دریای خزر را هم به خطوط ریلی در گیلان که البته در مازندران را داشتیم، به خطوط ریلی وصل خواهیم کرد کاسپین را تا پایان این دولت به رشت متصل خواهیم کرد.

رییس جمهوری گفت: تلاش ما این است که تا پایان امسال بتوانیم در استان سیستان و بلوچستان چابهار را به زاهدان متصل کنید چابهار به ایرانشهر و زاهدان به یکی از شهرهایی که مدنظرمان متصل خواهد شد و تلاش ما این است که مابقی این ریل را تا پایان دولت تکمیل کنیم. یعنی چابهار به زاهدان متصل می‌شود.

وی یادآورشد: در زمینه راه بزرگراه و راه‌های آزادراهی یکی از طرح‌های مهمی که داریم اتصال اصفهان به شیراز است که در این دولت انجام خواهد شد که یکی از مهمترین آزادراه‌های مهم کشور است. طرح بسیار مهم گوره به جاسک که یک طرح استراتژیک دولت است، تا پایان دولت افتتاح خواهد شد. یک بخشی از این طرح هم اوایل سال آینده به افتتاح می‌رسد.

وقت پرداختن به حاشیه ها را نداریم

رییس جمهوری با اشاره به انتقادات برخی از دولت اظهار کرد: وقت این کار را نداریم که به حاشیه‌ها بپردازیم اما جواب ندادن ما به آنها به معنای پاسخ نداشتن ما به این موارد نیست ما تا روز آخر دولت به دنبال خدمت رسانی به مردم هستیم و فرصتی برای پاسخگویی به این موارد نداریم.

برجام بی عیب نیست

وی ادامه داد: جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران به نتیجه نرسید و شکست خورد. این توافق برجام ایراداتی هم داشت، به هرحال بی‌نقص فقط خداست. برخی می‌خواستند برجام را نابود کنند تا نباشد و همانطور که گفتم این برجام که دست و پایش را شکسته بودند با دست و پای شکسته جلوی ترامپ ایستاد و سه بار او را در مجامع بین‌المللی شکست داد.

تحریم باید پایان پذیرد

روحانی تاکید کرد: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق خود دست یافتند و پایان ترامپ به معنای پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است. دولت نخواهد گذاشت که کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازد ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد. تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست. آمریکا باید به برجام بازگردد و ما هم گفته‌ایم که هرگاه این اتفاق بیفتد ما هم حاضریم به همه تعهدات خود بازگردیم.

تلاش ما این است قیمت ها برای مردم قابل تحمل باشد

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر سیما درباره وجود نوسانات در قیمت‌های کالاهای مختلف اظهار کرد: اینکه مردم در زندگی و کالاهای روزمره دچار مشکل هستند کاملا درست است مردم باید توجه داشته باشند که امسال بخاطر کرونا صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه اول حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد:همچنین منابع ارزی ما در کشورهای دیگر با مشکلاتی در برداشت مواجه است و حتی همانطور که رئیس بانک مرکزی گفت برای برداشت پول برای کرونا و تامین واکسن دچار مشکلاتی هستیم؛ گرانی برخی کالاها به دلیل تأخیر در ورود برخی نهاده‌های دامی بود.

وی گفت: درآمد نفتی در سال ۱۳۹۰ صد و نوزده میلیارد دلار بوده و در سال قبل خیلی کمتر بوده است؛ در سال ۹۱ با کمبود کالاهایی مواجه بودیم اما در این سالها با کمبود مواجه نیستیم اما با گرانی‌هایی مواجهیم که دلایل آن نیز برخی سوء مدیریت ها، عدم برخورد قاطع با متخلفین و جنگ اقتصادی است.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از مصوبات بسیار مهم ما مربوط به سامانه جامع تجارت بود؛ ما این سامانه را راه اندازی کردیم اما افرادی به هر دری متوسل می شوند تا این سامانه اجرایی نشون و انبارها نمایان نشود و مردم در جریان قرار نگیرند، اقدامات بسیاری انجام دادند. الان ۷۰ درصد سامانه تجارت راه افتاده و مابقی نیز در دی و اسفند راه اندازی می شود که برای فهمیدن وضعیت کالاها از زمان ثبت سفارش تا زمان تحویل به مصرف کننده قابل مشاهده خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه تلاش‌مان بر این است قیمت ها به حدی باشد که برای مردم قابل تحمل باشد، افزود در چند کالا که به واردات نهاده ها لازم داشتند مشکلاتی داشتیم که البته در این زمینه مشکلات مدیریت نیز وجود دارد که من منکر آن نیستم؛ دنبال می کنم که مشکلات کمتر شود؛ پیش بینی من این است که در ماه‌های آینده شرایط با ثبات تری داشته باشیم.

لایحه بودجه ۱۴۰۰به نفع اقشار فرودست جامعه است

وی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه پس از ارائه بودجه به مجلس فارغ از تمام حاشیه هایی که نحوه ارائه و دریافت آن داشته است، اکثر نمایندگان در اظهار نظرهایی که نسبت به مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۰ دارند انتقادهایی را مطرح می کنند که شاخ۸ص ترین آن حسابی است که دولت بر روی درآمد ناشی از فروش نفت و یا نرخ ارز باز کرده است، یا این که می گویند دردسرهای این بودجه را دولت بعدی خواهد کشید و به همین دلیل بدون برنامه ریزی تنظیم شده است، نظر دولت درباره آن چیست، گفت: ما برای بودجه نقطه ضعف قایل نیستیم. بودجه ما نقطه قوت دارد آنان که دنبال نقطه ضعف آن هستنند، بروند و اینها را پیدا کنند. البته انتقاد از بودجه حق نمایندگان مجلس است. نیمی از این بودجه را ما اجرا می‌کنیم و بقیه آن را هم دولت بعدی اجرا می‌کند. این بودجه برای اقشار فرودست و برای جامعه سودمند است. بودجه بسیار خوب است و از اینجا به بعد دیگر در اختیار مجلس است که چگونه تصمیم گیری کند.

ادامه سوال ایسنا: روحانی افزود: بودجه ۱۴۰۰ به بهترین صورت تنظیم شده است البته اگر کسی اشکالاتی وارد می‌کند حق دارد که اشکال خود را اعلام کند. تولید نفت به همراه میعانات آن را در بودجه ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته‌ایم. این میزان نفت، تولید و تامین خواهد شد همانطور که پیش‌تر گفته‌ام ما سال آینده به طور متوسط تا پایان سال روزی ۲میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده و به فروش خواهیم رساند؛ بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

رئیس جمهوری یادآور شد: در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم ۲۵ درصد برای حقوق بگیران ثابت، کارمندان و بازنشستگان حقوق دریافتی در نظر گرفته شده است که امکان پذیر است. در بودجه سال آینده علی‌رغم این که در ظاهر آن فروش نفت بیشتری دیده می‌شود اما بودجه جاری کشور متکی به درآمد نفتی نیست. این تولید نفت در راه توسعه کشور و توانمندسازی اقشار محروم مصرف خواهد شد؛ بنابراین ما مشکلی در بودجه نمی‌بینیم.

روحانی با بیان اینکه نیمی از این بودجه را ما اجرا می‌کنیم و نیمه دیگر را دولت بعدی اجرا می‌کند، بیان کرد: بودجه دارای نقاط قوت برای حمایت از اقشار کم درآمد، توسعه کشور و همچنین تکیه کافی برای مالیات دارد. دولت کوچک شدن دولت و فروش سهام دولت در بازار را که رقم قابل ملاحظه در بودجه است را اجرایی کرده است. بودجه خوبی تقدیم مجلس شده است اما بقیه امور، اقدامات و بررسی‌های به عهده مجلس است.

مشکلی با بازگشت آمریکا به برجام نداریم

روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که «آیا اینکه گفتید اجازه نخواهید داد هیچ کس مانعی در برداشته شدن تحریمها ایجاد کند، پیامی برای مجلس است؟» و « آیا امکان دارد با بایدن در صورت لغو تحریم‌های دیدار کنید؟ یا اینکه گفت‌وگوها درقالب ۱+۵ را آغاز کنید؟» گفت: دولت همه تلاش خود را انجام میدهد که در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ این یکی از وظایف دولت است و اگر ممکن باشد همین ساعت این کار را انجام می‌دهد؛ هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه مجلس تصویب کرده اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است؛ ما هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمیگردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت.

رئیس جمهوری در ادامه اشاره به کاهش تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران در ۵ مرحله اظهار کرد: در آخرین گام کاهش تعهدات برجامی به طرف مقابل اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای خود هیچگونه محدودیتی قائل نیست و در آخرین گام کاهش تعهدات نیز صریحا اعلام شد که هیچ تعهدی برای غنی سازی و تحقیق و توسعه قائل نیستیم. آنچه الان در زمینه فعال شدن IR2M یا آنچه مجلس تعیین کرده، همه در قالب چیزی است که سال قبل به اعلام کردم و گفتم هیچ تعهدی دیگر در غنی سازی نداریم؛ ما مشکلی نخواهیم داشت اگر آمریکا بازگردد و اشتباهات گذشته خود را جبران کند و دولت آینده و آقای بایدن به شرایط ۲۰۱۷ بازگردد ما هم مشکلی نخواهیم داشت و به تعهداتشان عمل خواهیم کرد..

در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره نقش مدیران و تحریم ها در وضعیت امروز کشور گفت: مشکلات در کشور ما عوامل متعددی دارد که برخی از آنها ساختاری است و مربوط به سالها قبل است که باید حل و فصل شود.

وی با اشاره به نقش تحریم ها در وضعیت کشور گفت: امروز مدیریتی حاکم است که در سال ۹۵و ۹۴ نیز روی کار بوده است، یعنی مدیر امروز آن روز نیز روی کار بوده است اما چرا در آن سالها ثبات اقتصادی داشتیم و تورم و رکود شکسته شد؟

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز در تحریم نیستیم؛ خطا نکنید؛ بلکه در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هست که در دنیا و تاریخ کم نظیر است خاطر نشان کرد: امروز تمام قدرتهای دنیا به دنبال این است که ما نفت نفروشیم. سالهای ۹۲ تا اواخر ۹۴ ما در تحریم بودیم اما مشکل نداشتیم اما از سال ۹۷به بعد وارد جنگ اقتصادی شده ایم، اما برخی قوانین را قبول ندارند.و مقام معظم رهبری بارها فرمودند که مادر جنگ اقتصادی هستیم و فرمانده این جنگ رئیس جمهوری است؛ وقتی رئیس جمهوری فرمانده جنگ است ، مدیران آن در خط مقدم هستند.

وی گفت: فراموش نکنید که غیر از مشکلات ساختاری و جنگ اقتصادی با مشکلی بنام همسویی مخالفان دولت با مخالفان جمهوری اسلامی در دنیا مواجهیم؛ این همصدایی خیلی بد است. چرا درباره مخالفین دولت سوالی پرسیده نمی‌شود؟ مدیریت حتما نقص و عیب دارد و همه باید ما را یاری کنند چراکه ما همانطور که درجنگ تحمیلی نمی‌توانستیم به تنها پیروز شویم، امروز نیز نمی‌توانیم به تنهایی در میدان جنگ، جنگ را اداره کنیم.

یک دقیقه تأخیر در شکستن تحریم حرام است

رئیس جمهوری افزود: اگر صحبتهای من در جلسات دولت پخش شود مشخص می‌شود که من چقدر با مدیران دعوا میکنم؛ ملیون ها نفر در سراسر کشور به عنوان دولت کار میکنند و منظور از دولت فقط رئیس جمهور نیست. همانطور که می‌گویم اگر شکستن تحریم میسر باشد و یک دقیقه تأخیر در آن حرم است در زمینه مدیریت نیز همین را میگویم و معتقدم اگر ما بتوانیم نقش مدیریت را یک دقیقه زودتر برطرف کنیم وظیفه ماست. حتما هستند افرادی که اشکالاتی داشته باشند؛ حتما قوه قضائیه،نیروهای مسلح و مجلس ما اشکالاتی دارند؛ نهاد بی اشکال نداریم و همه اشکال دارند، همه باید مشکلات را به هم حل کنیم.

روحانی گفت:نقطه نظر من این است که چرا فقط به دولتی که وسط میدان جنگ است حمله میکنیم و به سایرین حمله نمیکنیم؛ اگر کسی به دولت تهمت زد و توهین کرد چرا تشویق می‌شود! آیا امروز کسی جرات دارد به قوه قضاییه و نیروهای مسلح توهین کند؟ اگر جرات میکند بفرمایید؛ فردا این کار را بکنند و فردا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و چند نفر احضار می‌شوند.

وی تصریح کرد:نقایص باید برطرف شود اما وضعیت امور کشور چهار عامل دارند که عبارتند از مشکل ساختاری، جنگ اقتصادی، همکاری مخالفان دولت با مخالفان نظام در برخی زمینه‌ها و وجود نواقصی در مدیریت.

مصوبه کاهش تاثیرات تحریم های را مفید نمی دانم

روحانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه دولت برای مصوبه مجلس درباره پروتکل‌های الحاقی چه اقدامی دارد، گفت: البته دولت قبلا موضوع خود را نسبت به این قانون اعلام کرده و من قبل از تصویب قانون هم اعلام کردم که این را مفید نمی‌دانیم. این نظر شخص من نیست دولت به اتفاق آرا این طرح را مفید نمی‌داند، اینکه ما بخواهیم فشار بیاوریم برای طرف مقابل را ما در سال گذشته انجام دادیم. البته من به وزرا و معاونین مربوطه دستور دادم که آیین نامه اجرایی این قانون را فراهم کنند و امیدوارم که تا پایان این هفته در جلسه دولت مطرح و تصویب شود و در صورت تصویب آن در دولت بر اساس آن عمل خواهد شد.

وی تصریح کرد:تفسیری که ما از این قانون داریم و بر اساس عنوان آن آیین‌نامه اجرای خواهیم نوشت، عنوان طرح هم لغو تحریم‌ها است یعنی قانونی که می‌خواهد تحریم‌ها را لغو کند نه قانونی که می‌خواهد لغو آن را به تاخیر بیندازد. همانطور که نمایندگان هم گفتند که می‌خواهند تحریم زودتر شکسته شود

وی ادامه داد: البته که شکستن تحریم عامل اصلی‌اش قدرت مردم ما و مقاومت و تاب‌آوری آن‌ها است، با ایجاد مشکلات در سال‌های اخیر دشمن خوشحال شد و می‌خواست که مردم تسلیم شوند اما آنچه که باعث پیروزی ما شد مقاومت مردم است. اگر هم ما هر روزی تحریم را بشکنیم کاری است که مردم انجام دادند و ما به نمایندگی از مردم این کار را پیش بردیم. ما معتقد هستیم که شکستن تحریم ایران، تجارت آزاد با دنیا و فروش نفت حق ملت ما است، امیدوارم که دولت و مجلس با کمک همدیگر هر چه سریع‌تر آن را اجرا کنند و آن ثمره و نتیجه‌ای که در سایه مقاومت ایجاد شد را محقق کنند.

زمان و مکان انتقام خون شهید فخری زاده را ما تعیین می کنیم

روحانی در پاسخ به پرسش تلویزیون دولتی چین درباره ترور شهید فخری‌زاده و میزان تنش در منطقه، اظهار کرد: زنده ماندن برجام و همکاری همه کشورهای مهم برای ثبات منطقه و جهان بسیار مهم است و علت ناموفق بودن ترامپ در مجامع بین‌المللی، همکاری و هماهنگی ایران با ۵+۱ بود. بنابراین ما همچنان دنبال آن هستیم که با همه کشورهای جهان رابطه نزدیک داشته باشیم به ویژه روسیه و چین که تاکنون همکاری نزدیکی با آنها داشتیم.

وی افزود:ترور شهید فخری‌زاده کار آنهایی بود که قصد داشتند در روزهای پایانی دولت ترامپ منطقه را به جنگ بکشانند و ایجاد بی‌ثباتی و جنگ در روزهای پایانی دولت ترامپ را دنبال می کردند.

رئیس جمهوری‌ ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه شهید فخری‌زاده را دانشمندی به نام می‌داند و برای خود حق قائل است که انتقام خون او را در زمان و مکان مناسب بگیرد، اجازه نخواهد داد که زمان و مکان این انتقام را دیگران تعیین کنند. در عین حال ثبات منطقه برای ما بسیار حائز اهمیت است. ما طرح صلح هرمز را برای منطقه خلیج فارس ارائه دادیم که این طرح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته مطرح شد و بعد هم برای رؤسای کشورهای منطقه فرستاده شد و همچنان این طرح صلح روی میز است.

مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی دهد

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه ایران درباره تعامل دولت و مجلس در زمینه لوایح دولت گفت: دولت یک لایحه بسیار مهم راجع به انتخابات به مجلس قبل داد اما متاسفانه در دستور کار قرار نگرفت؛ ماهها در دولت برای تدوین آن لایحه بحث شد اما متاسفانه مجلس قبل آن را کنار گذاشت. ما مجددا لوایحی که در مجلس قبل تصویب نشده بود را به مجلس فعلی دادیم اما متاسفانه هیچ کدام امروز در دستور کار نیست.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد، تعارض منافع و شفافیت لوایحی است که ما به مجلس دادیم و از اولویتهای مردم هستند، گفت: متاسفانه مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد و این به نفع کشور نیست. دولت یک بدنه کارشناسی عظیمی دارد و این بدنه کارشناسی را نمیتوان با کمیسیون های مجلس و مرکز بررسی ها مجلس مقایسه کردح. لوایحی که در دولت تهیه می شود پخته و بررسی شده است. طبق قانون مجلس هم می‌تواند طرح داشته باشد اما اصل داستان لوایح است. عدم تناسب یعنی خواباندن لوایح دولت و رسیدگی به طرح های نمایندگان نمی‌تواند خیلی مفید باشد؛ بحث ما این است که چیزی تصویب شود که به نفع مردم باشد.

روحانی گفت: علت گرانی و بی ثباتی در برخی اجناس این است که ما در دولت وزیری که حامی مصرف کننده باشد نداریم؛ ما به مجلس قبل پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را دادیم؛ در نهایت روز آخر تصویب کرد اما در یک جمله ایراد داشت که مجلس فعلی می‌توانست در دو دقیقه ام را اصلاح کند اما مصوبه به بایگانی رفت.

وی افزود: در دیدار اعضای دولت با رهبری، ایشان به دولت انتقاد کردند که چرا ۴ وزارتخانه را یک وزیر اداره می‌کند؛ در یکسری امور به نفع مردم است که مردم و مجلس در کنار هم باشند؛ برخی فکر می‌کنند مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است؛ این درحالی است که رئیس جمهور را نیز مردم انتخاب می‌کنند. رئیس جمهوری تصریح کرد: الان هم دولت و هم مجلس را مردم انتخاب می‌کنند و ما باید در آنچه به نفع مردم است همدیگر را یاری کنیم؛ طرح های نمایندگان اگر به نفع مردم باشد ما کمک میکنیم؛ حتی در زمینه طرح اخیر درباره تحریم ها ما مخالفیم اما درحال تدوین آیین نامه اجرایی آن هستیم.

 

ایسنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان