گروه : سیاسی

اینکه آقای رئیسی می‌گویند استقراض نکردیم و پول چاپ نکردیم، بر فرض درستی (که مطابق با آمارهای رسمی هم نیست) مشکلی را حل نمی‌کند. این دو کار برای این مذموم است که موجب تورم می‌شون

در مطلب هم میهن آمده است؛

رئیس محترم دولت حتماً خوب می‌دانند که وعده قطعی داده بودند که تورم را نصف و سپس تک‌رقمی کنند و مهمتر از آن اینکه مقام رهبری امسال را سال «مهار تورم» تعیین کرده‌اند و همه می‌دانند که تورم فقط و فقط ناشی از سیاست‌های اقتصادی دولت است.

اینکه آقای رئیسی می‌گویند استقراض نکردیم و پول چاپ نکردیم، بر فرض درستی (که مطابق با آمارهای رسمی هم نیست) مشکلی را حل نمی‌کند. این دو کار برای این مذموم است که موجب تورم می‌شوند، اکنون بدون آنها هم تورم ایجاد شده است.مثل این است که کسی بگوید من همه درس‌ها را خوب خوانده‌ام، ولی نمراتش نزدیک به صفر باشد.

این برای ششمین سال است که در حال گذراندن تورم سالانه حدود ۴۰درصد و بیشتر هستیم؛ موضوعی که حتی در زمان جنگ هم سابقه نداشته است.

جالب‌تر اینکه دولت آگاهانه در حال افزایش آن است. در آذرماه امسال تورم ماهانه به ۲.۹درصد رسید که خیلی بیش از رقم ماه‌های قبل است و با توجه به شرایط کلی کشور انتظار می‌رود که این روند افزایشی در زمستان ۱۴۰۲ بیشتر شود.

همه اینها یک طرف افزایش حقوق مزدبگیران اعم از کارگران و کارمندان نیز وضعیت انقباضی یافته است و می‌خواهند به طور متوسط فقط ۲۰درصد به حقوق کارمندان اضافه کنند که به طور قطع، آنان را با مشکلات فراوان مواجه می‌کند؛ مشکلاتی که هم‌اکنون هم خیلی زیاد است.

برای آشنایی دولت کافی است گفته شود: «مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۳۰درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.» این در شرایطی است که مدعی رشد اقتصادی هم هستند. از سوی دیگر، مردم شاهد افزایش فشار مالیاتی نیز هستند، که چه‌بسا به رکود و فرار سرمایه و پنهان‌کاری حساب‌ها نیز منجر شود.

آقای رئیسی با همه این اوضاع مدعی است که تورم حتماً کاهشی خواهد شد و هیچ دلیلی یا قرینه‌ای برای اثبات این ادعای خود ندارند، همچنان که تاکنون هم نیازی ندیده‌اند که عدم تحقق وعده‌های قبلی خود را توضیح دهند.

واقعیت این است که بحران اقتصادی در حال عبور حتی از شرایط تورم ۴۰درصدی است، دولت و بودجه دارند خود را با تورم ۴۰درصدی عادت می‌دهند. تورم مواد خوراکی که در ماه‌های گذشته قدری آرام‌تر شده بود در آذرماه به بالای ۴درصد رسید و با ادامه این شرایط تا پایان سال چه‌بسا تورم مواد غذایی از غیرخوراکی‌ها پیشی بگیرد.

قطار خیالی پیشرفت را متوقف کنید. مدعی هستید که برای ۳۷ مسئله کشور سند و برنامه دارید، همین امروز منتشر کنید، بعلاوه حتی اگر بر فرض ضعیف هم سندی داشته باشید، اکنون و با گذشت ۳۰ماه از دولت خیلی دیر است قبلاً هم ۷۰۰۰صفحه داشتید، هیچ خیری از آن درنیامد. این هم هیچی نیست، اگر هم سندی باشد از نمونه‌های تکراری است که قطعاً اجرا نخواهید کرد.

از وضعیت امور جاری این دولت همه چیز روشن است. رنگ رخساره خبر می‌دهد از سِرّ درون. آن وضعیت فساد است که اگر در ماجرای نهاده‌های دامی برخورد می‌کردید و وزیر مربوط مورد حمایت قرار نمی‌گرفت، احتمالاً الان مواجه با اَبَرفساد چای دبش نبودید، که حتی قادر به توجیه آن هم نیستید. این هم از وضع تورم که دریغ از اندکی بهبودی در آن، حتی با فروش روزانه بیش از ۱.۵میلیون بشکه نفت. باید زودتر تصمیم گرفت؛ فردا خیلی دیر است. فرصت زیادی وجود ندارد./ روزنامه هم میهن

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان