گروه : سیاسی

کاشف خبر / مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به معضلات اجتماعی به دنبال تشدید مشکلات اقتصادی توضیح داد: «توجه به معیشت مردم در حد زنده‌ماندنشان از اصول قانون اساسی است. لذا دولت‌ها باید بتوانند مسکن، ازدواج، خوراک و شغل مردم را تأمین کنند اما چون نتوانسته‌ایم به این وظیفه عمل کنیم و تورم هم روز به روز به‌جای اصلاح، بدتر شده است، طبیعی است که پدیده‌های اجتماعی مثل سرقت و کیف‌قاپی هم به مرور در جامعه زیاد شود».

او ادامه داد: «تا زمانی که نتوانیم معیشت، سرپناه و زندگی حداقلی مردم را که همان بخور و نمیر است، تأمین کنیم؛ طبیعتا عده‌ای مجبور می‌شوند برای زنده‌ماندن دست به کارهایی بزنند که با اصول اخلاقی و انسانی در تضاد است».

پزشکیان در پاسخ به اینکه وظیفه دولت و مجلس دراین‌باره چیست؟ بیان کرد: «آقای رئیسی در شروع دولتش وعده داد تورم را اول نصف سپس تک‌رقمی می‌کند، اما نه‌تنها تورم نصف نشد، تک‌رقمی که جای خود دارد بلکه چندین برابر شد. قدرت خرید شدیدا پایین آمد و کارمندانی که زندگی معمولی داشتند، دیگر نتوانستند حتی مایحتاج روزانه خود را تأمین کنند».

این نماینده مجلس ادامه داد: «رفاه در سطح مناسب از زندگی مردم رفته و سفره‌های مردم کوچک شده و دولت به وعده‌هایی که داده بود، عمل نکرده است. حتی شعارهای مربوط به مسکن را محقق نکرده و بحث رانت و رشوه هم قرار بود برچیده شود، اما این‌طور نشد».

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم ادامه داد: «در دولت روحانی وقتی یک بیمار که از نظر مالی شرایط ضعیفی داشت، به بیمارستان می‌آمد حداقل از او پول نمی‌گرفتند و حتی چیزی هم به او کمک می‌کردند و کارکنان بیمارستان هم متناسب با حقوقی که دریافت می‌کردند کار می‌کردند اما اکنون شرایط تغییر کرده و در ازای انجام کار از او ارز یا سکه دریافت می‌کنند».

پزشکیان دلیل این رفتار را مقررات و تصمیماتی دانست که مسئولان انجام داده‌اند و در ادامه بیان کرد: «این رفتار به دلیل مقررات و اقداماتی است که ما انجام داده‌ایم؛ چراکه با این حقوق‌ها نمی‌توانند زندگی خود را تأمین کنند».

وزیر بهداشت دولت اصلاحات در پاسخ به اینکه دولت و مجلس با وجود وعده‌های انتخاباتی توجه به معیشت مردم به هیچ‌یک از آنها توجه نکرده‌اند، گفت: «دولت می‌گوید پول و بودجه کافی ندارد و رئیس مجلس هم بسیاری از طرح‌ها را اصل هفتادوپنجی می‌داند و اجازه مطرح‌شدن را نمی‌دهد، درحالی‌که باید برای این مشکلات منبع مالی تعریف شود». او ادامه داد: «آنچه به اعتقاد من مهم است، توجه به اقشار آسیب‌پذیر است و کسانی که سیاست‌گذاری‌های ما آنها را به زیر خط فقر کشانده است‌ اما معمولا آنها را نمی‌بینیم و این مشکلی است که وجود دارد».

این نماینده مجلس همچنین تأکید کرد: «البته در برنامه هفتم توسعه بیشتر تلاشمان این بود که حداقل در بهداشت و درمان کاری کنیم که فرانشیز را از بازنشستگان نگیرند و برای بهزیستی و کمیته امداد این موضوع را مصوب کردیم تا فرانشیز در پنج دهک اول به دودهم برسد. تا جایی که توانستیم سعی کردیم در بهداشت و درمان فشار را از دوش مردم برداریم و توقع می‌رفت در سایر بخش‌ها هم این اتفاق بیفتد که نیفتاد».

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان