رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت فردی که با معرفی خود به عنوان قاتل سریالی اقدام به ایجاد رعب و وحشت و تهدید کاربران در فضای مجازی کرده بود، خبر داد.

کاشف خبر /سرهنگ داود معظمی گودرزی در این باره گفت: چندی پیش یکی از شهروندان با مرجوعه قضایی به پلیس فتای تهران بزرگ مراجعه و با طرح شکایتی اعلام کرد که فردی ناشناس با معرفی خود به عنوان یک قاتل سریالی در یکی از شبکه‌های اجتماعی او را تهدید کرده که اگر ظرف ۴۸ ساعت مبلغ مورد نظر را به او پرداخت نکند او را به قتل خواهد رساند.

وی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده در دستورکار ماموران پلیس فتای تهران بزرگ قرار گرفت، گفت: در جریان رسیدگی به این پرونده شمار شکات و افرادی که به همین شیوه مورد تماس واقع شده بودند، افزایش پیدا کرد. در همین راستا نیز تیم ویژه از کارشناسان پلیس فتا تحقیقات سایبری خود را ادامه دادند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به نتایج تحقیقات ماموران پلیس فتا، گفت: ماموران با مطالعه اظهارات شکات و مستندات موجود در پرونده متوجه شدند مدتی است فردی در فضای مجازی با ایجاد یک صفحه اینستاگرامی و استفاده از تصاویر قتل‌های سریالی موجود در اینترنت شهروندان را تهدید و از آنان اخاذی کرده است. در همین راستا نیز با اقدامات تخصصی افسران سایبری پلیس فتا ردپای مجرم در فضای مجازی مورد شناسایی قرار گرفت.

معظمی گودرزی ادامه داد: پس از تحقیقات تکمیلی ماموران مشخص شد که این فرد با به‌دست آوردن اطلاعات هویتی برخی از کاربران و با روش‌های مهندسی اجتماعی به آنها پیام داده و با دادن اطلاعاتی که از خودشان به دست آورده، اقدام به تهدید و اخاذی از آنان کرده است.

وی با اشاره به شناسایی مخفیگاه متهم در یکی از مناطق جنوبی شهر تهران، گفت: با شناسایی محل حضور متهم، هماهنگی برای دستگیری او با مقام قضایی انجام شد و ماموران پس از اخذ مجوزهای لازم، متهم را در مخفیگاهش دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به انجام بازجویی از متهم دستگیر شده، گفت: این فرد که خود را قاتل سریالی معرفی کرده بود، نه تنها سابقه قتل بلکه حتی یک مورد سابقه درگیری نیز نداشت. او در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرد که با استفاده از تصاویر آرشیوی موتورهای جستجو دست به تهدید و اخاذی از شهروندان زده و قصد داشته تا از این طریق پول خوبی به دست بیاورد.

معظمی گودرزی گفت: متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده، برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد. تحقیقات ماموران نیز برای شناسایی دیگر شکان احتمالی این فرد همچنان ادامه دارد.

وی در همین راستا نیز به مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی هشدار داد و گفت: در فضای مجازی به افرادی که با شگردهای مختلف قصد برقراری ارتباطات اجتماعی با شما را دارند اعتماد نکرده و اطلاعات و تصاویر شخصی خود را برای آن‌ها ارسال نکنید چرا که شیادان سایبری با همین اطلاعات اقدام به تهدید و اخاذی از شما می‌کنند.

مجازات تهدید در فضای مجازی چیست؟

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با تاکید بر اینکه هرگونه اقدام به تهدید در فضای مجازی جرم است، درباره مجازات این اقدام گفت: تهدید در فضای مجازی در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی اشاره جرم انگاری شده است. طبق این ماده از قانون هرگاه فردی، دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او کند. اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دوماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

ایسنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان