حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، طی سفر اخیر خود به لبنان از آمادگی تهران برای تامین سوخت این کشور خبر داد. در همین زمینه «تانکر ترکرز»، وبسایت تخصصی ردیابی نفتکش‌ها، اعلام کرد که ایران در حال آماده‌سازی برای تحویل یک محموله گازوئیل به لبنان از طریق سوریه است. به‌نظر می‌رسد وعده امیرعبداللهیان با تحویل این محموله بی‌ارتباط نباشد.

کاشف خبر / پنج‌شنبه هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، عازم لبنان شد و با مقامات این کشور گفتگو کرد. یکی از مباحث مطرح‌شده در نشست مسئولان دو کشور اعلام آمادگی تهران برای تامین سوخت بیروت بود. اما اظهارات امیرعبداللهیان مشخص نکرد نیاز سوختی بیروت با چه محصولی و چگونه قرار است تامین شود؟ اما به نظر می‌رسد این سوخت گازوئیل باشد.

از آنجایی‌که مصرف گاز در بخش خانگی از مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب گذشته است و ترکمنستان صادرات گاز خود به ایران را متوقف کرد، برخی چالش‌ها ازجمله قطع گاز در پتروشیمی‌ها و جایگاه‌های سی ان جی و ۱۴۴۲ سازمان و نهاد دولتی و عمومی رخ داد.

مصرف بنزین افزایش پیدا می‌کند؟

اخیراً جایگاه‌های سی.ان.جی در استان‌های گلستان، خراسان‌ شمالی و خراسان رضوی تعطیل شد. به گفته محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن سی.ان.جی کشور، به تجارت‌نیوز قم مقصد بعدی تعطیلی‌ جایگاه‌های سی.ان.جی است.

حال با حذف سهم ۲۵ درصدیاین جایگاه‌ها از سبد سوخت خودروهای سبک، طبیعتا مصرف بنزین افزایش پیدا می‌کند. پیش از قطع گاز جایگاه‌های سی.ان.جی در سطح کشور، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ناترازی بنزین امسال را نیم میلیون لیتر اعلام کرد. با حذف گاز مایع از سبد سوخت و احتمال افزایش مصرف بنزین، آیا وعده تامین سوخت در زمنیه بنزین توجیه دارد؟

فریدون اسدی، کارشناس انرژی، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به وضعیت بحرانی کشور در زمینه‌ گازرسانی و قطع گاز معلوم نیست ادعای صادرات سوخت به لبنان بر چه اساسی مطرح شده است.

او درباره نوع سوخت صادراتی عنوان کرد: به نظر می‌رسد منظور از صادرات سوخت، بنزین باشد. هرچند برخی شنیده‌ها مازوت‌ را هم گزینه صادرات سوخت می‌دانند، اما به دو دلیل این فرضیه رد می‌شود. یکی آنکه مازوت تولیدی ایران کیفیت لازم را برای ارسال به دیگر کشورها ندارد. دوم آنکه لبنان کشور صنعتی نیست که نیاز به واردات مازوت ایران داشته باشد.

همچنین تانکر ترکرز، وبسایت تخصصی ردیابی نفتکش‌ها نیز اعلام کرد که ایران در حال آماده‌سازی برای تحویل یک محموله گازوئیل به لبنان از طریق سوریه است. بر اساس این گزارش، حجم این محموله ممکن است تا حدود ۱۵۹ میلیون لیتر گازوئیل برسد. حال با فرض آنکه منظور امیرعبداللهیان برای صادرات سوخت گازوئیل باشد این پرسش مطرح می‌شود که آیا ایران ظرفیت صادرات این محصول را دارد؟

اسدی در رابطه با ظرفیت صادرات گازوئیل نیز توضیح داد: مینی‌ریفاینرهای ایران ظرفیت تولید بالا و استاندارد را ندارند. بنابراین صادرات گازوئیل هم نمی‌تواند توجیه‌‌پذیر باشد. تولید گازوئیل در ایران حدود ۱۲۰ میلیون تا ۱۲۵ میلیون لیتر است و میزان مصرف نیز در همین حدود دنبال می‌شود.

سید حمید حسینی درباره پرداخت هزینه صادرات ایران به لبنان در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با فرض انجام صادرات گازوئیل به لبنان، این کشور موظف به پرداخت است، مگر آنکه بنا به دلایلی امکان پرداخت نداشته باشد. در این صورت صادرات با تخفیف یا به صورت اعتباری از سوی ایران دنبال می‌شود.

باید توجه داشت که موضوع صادرات سوخت ایران به لبنان از شهریور سال گذشته شروع شد. در آن مقطع رسانه‌های مختلف از حرکت تانکرهای حامل سوخت ایران به سمت لبنان خبر دادند. برخی نیز گمانه‌هایی مبنی بر صادرات رایگان سوخت را مطرح کردند.

حال مشخص نیست آنچه وزیر امور خارجه تحت عنوان کمک‌رسانی سوخت مطرح می‌کند هم قرار است رایگان باشد یا خیر؟ همچنین با توجه به وضعیت بحرانی کشور در زمینه انرژی به نظر می‌رسد ارائه پیشنهاد تامین سوخت لبنان از جانب ایران ریسک‌پذیر باشد./ تجارت نیوز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان