سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد و درباره رجیستری آیفون ۱۴ وارد شده از طریق رویه مسافری نیز هنوز تصمیم گرفته نشده است.

کاشف خبر / به نقل از ایسنا ، بالاخره بعد از سه ماه، بخشی از ابهام واردات آیفون ۱۴ حل شد و امید قالیباف در یک برنامه تلویزیونی، گفت که واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد. اما ممکن است آیفون ۱۴ از رویه مسافری وارد شود. اما هنوز تصمیمی برای رجیستر کردن آیفون ۱۴ وارد شده از طریق رویه مسافری گرفته نشده است. بنابراین اطلاعی نداریم که چه اتفاقی قرار است بیفتد.

به گفته وی بخشی از این تصمیم گیری به عهده وزارت صمت است، اما ارگان‌های دیگر هم دخیل هستند که در مجموع باید بررسی شود و تصمیم نهایی گرفته شود.

قالیباف از زمان تصمیم نهایی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

آیفون ۱۴ در حال حاضر فقط از رویه مسافری یا با سوء استفاده از این رویه به صورت قاچاق به کشور وارد شده و تاکنون درباره واردات تجاری آن اظهار نظر قطعی نشده بود. اما واردات مسافری هم تاکنون رجیستر نشده است.

هر کالایی که از طریق رویه مسافری وارد شود، اگر در گمرکات اظهار شده باشد، می‌تواند رجیستر شود، اما اگر اظهار نشده باشد، غیر قانونی است و رجیستر هم نمی‌شود. اما در حال حاضر مسئله این است که اصلاً رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴، تعیین تکلیف نشده است. البته اگر کالایی به صورت قانونی از رویه مسافری وارد شده باشد، اجازه استفاده تجاری ندارد و نباید خرید و فروش شود. اما در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد و این کالاها در بازار فروخته می‌شوند.

پیش‌تر سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی هشدار داده بود که فروشندگان و مردم از خرید و فروش کالایی که از رجیستر شدن آن اطمینان ندارند و کد رجیستری ندارد، اجتناب کنند. چرا که اگر این موبایل‌ها رجیستر نشود، به عنوان دستگاه ثانویه‌ای که در شبکه ارتباطی کشور فعال نخواهد شد، قابل استفاده است.

همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران گفته بود که تا این لحظه چون آیفون ۱۴ به صورت تجاری وارد نشده، خرید و فروش آن ممنوع است و در حال حاضر عموما سایت‌ها هستند که آیفون ۱۴ خرید و فروش می‌کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان