گروه : اجتماعی

شط العرب قاتل اروند رود و تهدیدی جدی برای معیشت مردم خوزستان: منابع محلی عراق خبر از اقدامات دولت عراق جهت ساخت سدی بر شط العرب دادند.

کاشف خبر/ به نقل از پایگاه خبری گیل فام ؛ شط العرب قاتل اروند رود و تهدیدی جدی برای معیشت مردم خوزستان:
منابع محلی عراق خبر از اقدامات دولت عراق جهت ساخت سدی بر شط العرب دادند.
همانطور که می دانید اروند رود میان ایران و عراق قرار دارد و رودی مرزی به شمار می رود که این رود مرزی منبع تامین آب شرب بخشی از اهالی خوزستان است‌. که اگر آب جاری این رود کاهش یابد دیگر قادر نخواهد بود تا آب شور دریای خلیج فارس را به عقب براند. در چنین شرایطی آب شور خلیج فارس به آب شیرین اروند رود غلبه کرده و تا قلب خوزستان نفوذ میکند. به این ترتیب تامین آب شرب خوزستان با خطری جدی مواجه گشته و تمام نخلستان های واقع در جنوب غربی خوزستان دچار مشکل میشوند به این ترتیب معیشت مردم دچار بحران جدی خواهد شد. از طرفی کارشناسان میگویند سدسازی های بی رویه دست آورد رود کارون را کم کرده که این خود عاملی مخاطره آمیز است اما اروند رود از مسیر از مسیر کارون تغذیه نمیشود بلکه از دجله و فرات که در کشور عراق هستند تغذیه میشود.
در چنین شرایطی که به دلیل سد سازی بی رویه بر سر کارون اروند رود دیگر توان مقابله با آب شور دریا را ندارد حال عراق با دادن خبر سد سازی بر سر شط العرب دلهره کم آبی بر اروند رود وارد آورده و نشانه پیشروی آب شور دریا را مشهود میسازد .
محل ساخت این سد کمی پایین تر از بصره میباشد.
مقامات عراقی دلیل احداث این سد را مانعی برای پیشروی آب دریا بیان کردند اما طبق شواهد دلیل احداث این سد انحراف آب برای مقاصد کشاورزی میباشد.

نویسنده – مارال دارآفرین

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان