گروه : اجتماعی

کاشف خبر / به نقل از  ترشیز خوان؛ در دومین روز از هفته جهادکشاورزی فرماندار شهرستان بردسکن به همراه علیرضا مهمیز مدیر جهاد کشاورزی، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی، بخشدار انابد، جانشین فرمانده سپاه بردسکن و تعدادی از مدیران ادارات با حضور در روستای ماراندیر پروژه انتقال آب چاه موتور کشاورزی با لوله را در این روستا که به طول سه کیلومتر بصورت مشارکتی توسط جهادکشاورزی شهرستان اجرا شده بود را افتتاح کردند.

علیرضا مهمیز، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در مراسم افتتاح این پروژه گفت: با توجه به کمبود منابع آبی ما باید با روش های نوین حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

وی از پروژه های آبیاری زیر سطحی و انتقال آب با لوله به عنوان موفق ترین طرح ها برای جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش بهره وری در شهرستان نامبرد و گفت: از هفته جهاد کشاورزی در سال گذشته تا کنون ۱۶ پروژه از این دست را با اعتبار ۴٫۷۶۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان در شهرستان بردسکن اجرا کردیم که از این مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی پرداخت شده و مابقی را کشاورزان مشارکت کردند.

مدیر جهاد کشاورزی گفت: امروز در دومین روز از هفته جهاد کشاورزی با شعار تولید دانش بنیان، امنیت غذایی و اقتدار ملی در بخش انابد و روستای ماراندیر در خدمت شما هستیم تا به نمایندگی از ۱۶ پروژه ی اجرا شده توسط جهاد کشاورزی شهرستان در یکسال گذشته این پروژه را افتتاح نماییم.

مهمیز بیان داشت: این پروژه انتقال آب به طول ۳ کیلومتر با اعتبار ۲۷۰ میلیون تومان بصورت مشارکتی اجرا شده که از این مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و ۱۰۰ میلیون تومان آورده کشاورزان بوده است.

وی با اشاره به اینکه باغات پسته چهل درصد سطح زیر کشت شهرستان را به خود اختصاص داده گفت باتوجه کمبود منابع آبی، خشکسالی ها، نصب کنتورهای حجمی کشاورزان باید تشویق شوند به تولید محصولاتی که آب کمتری نیازدارد که البته کشاورزان در شهرستان بردسکن به باغات و محصولات کم آب رو آورده اند و در این میان باغات پسته با ۴۰ درصد شطح زیر کاشت بیشترین سهم را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن به کشاورزان گفت: دولت در صورت اجرای آبیاری زیر سطحی برای هر هکتار ۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می نماید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن در مورد قبوض برق چاه موتورها نیز بیان کرد: این قانون توسط مجلس اصلاح شده و منتظر تایید آن در شورای نگهبان و ابلاغ آن به دستگاه ها هستیم وی همچنین از کشاورزان خواست در صورت کاهش قدرت چاه موتور خود موضوع را از آب منطقه ای پیگیری و حل نمایند.

بازدید از مزرعه پنبه آستان قدس رضوی برنامه بعدی بود که فرماندار بردسکن و هیئت همراه از آن به مناسبت هفته جهاد کشاورزی بازدید کردند.

حمید مرادپور سرپرست مزعه کشت و صنعت آستان قدس رضوی انابد در این بازدید گفت: در مزارع شرکت ۴۷۰ هکتار سطح زیر کشت پنبه داریم و امسال برای اولین بار حدود ۳۰ هکتار بصورت آزمایشی با مختصات دستگاه وش چین پنبه کاشت شده است.

وی با اشاره به این که شرکت کشت و صنعت آستان قدس رضوی انابد بذر پنبه ۴ استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و کرمان را تامین می کند اظهار امیدواری کرد پنبه جمع آوری شده توسط وش چین پنبه امسال در کارخانه منطقه مصرف شود.

حمید مرادپور با گلایه از خاموشی چاه موتورها به دلیل کمبود برق گفت: این خاموشی ها خسارت جبران ناپذیری به محصولات کشاورزی در هوای گرم تابستان می زند اگر اداره برق برنامه هفتگی برای نوبت خاموشی هر چاه موتور کشاورزی ارائه نماید می توانیم بدون هدر رفت آب و با خسارت کمتری این خاموشی ها را خودمان اعمال و مدیریت کنیم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان