گروه : اجتماعی

تابستانی دیگر در راه است، عروس گیلان، لاهیجان، آماده میزبانی از هنرمندان تئاتر سراسر کشور در قالب جشنواره تئاتر خیابانی شهروند می باشد، جشنواره ای که بانی برافراشته شدن پرچم‌های نارنجی در شهر است و با به راه افتادن کارناوال های شادی، شور و نشاطی خاص به شهروندان می دهد.

کاشف خبر /دوازدهم خرداد ماه جاری بود که طی حکمی از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا زنده دل، شهردار لاهیجان، به عنوان دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند، انتخاب شد.

گفتنی است؛ بیش از ۸۰ جشنواره مختلف تئاتر در کشور برگزار می شود که جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با قدمتی ۱۰ ساله و داشتن دبیرخانه دائمی به یکی از معدود جشنواره های هنری موفق کشور تبدیل شده است.

جشنواره ای که هر سال به همت شهرداری لاهیجان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و همکاری برخی سازمان ها و نهادهای دیگر، با موضوعات اجتماعی بخصوص در حوزه شهری مثل زباله، برگزار می شود و با محور قراردادن کودک و زبان کودکانه، باعث جذب مخاطب بیشتر و ایجاد شور و نشاط خاص در لاهیجان می شود.

با توجه به اینکه هر ساله شاهد استقبال خوب گروه های نمایشی برای حضور در این جشنواره و همچنین شهروندان برای تماشای این نمایش ها هستیم، شهرداری لاهیجان می خواهد با ادامه این روند الگویی برای برگزاری جشنواره‌های موضوعی به ویژه با موضوع مدیریت شهری باشد زیرا زمینه ساز رشد و توسعه شهری باشد.

به هر حال جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان، ۱۰ سال است همچون رودی خروشان، همیشه جاری و ساری بوده و برگزاری آن تاثیر شگرفی در فرهنگ مردم منطقه داشته است، به طوری که شاهد افزایش کلاس های بازیگری و هنری در لاهیجان بوده و بازیگران توانمندی به هنر کشور تقدیم شد. از همین‌رو برگزاری این جشنواره به یکی از مطالبات مهم مردم تبدیل شده است و هر ساله در فصل تابستان منتظر برافراشته شدن پرچم های نارنجی در شهر هستند.

این جشنواره کاملاً آموزشی است و موضوعاتی که به شهر و شهروند ارتباط دارد، در جشنواره مطرح می شود و هدف آن کاهش آسیب های اجتماعی و بررسی این آسیب ها از طریق هنر است، از همین رو هزینه برای چنین مباحثی نه تنها هزینه محسوب نمی شود، بلکه سرمایه گذاری است، ضمن اینکه فواید اقتصادی چنین جشنواره‌هایی بیشتر از فواید اجتماعی آن است، چرا که با ورود صدها گردشگر به لاهیجان، خونی تازه در رگهای بسته اقتصادی شهر ریخته می‌شود.

حال که به ارزش برگزاری چنین جشنواره ای پی بردیم، باید ارج و قرب بیشتری برای آن قائل شویم، داشتن دبیرخانه دائمی اولین قدم در این مسیر بود که به خوبی سال گذشته در دهمین سال برگزاری آن به لاهیجانی ها اهدا شد و اکنون شهرداری لاهیجان به مدد شهردار جوانش که دبیر برگزاری این جشنواره است در فکر ترسیم دورنمای خوبی برای این جشنواره و بین المللی کردن آن است، چرا که تئاتر خیابانی شهروند یک رویداد مهم فرهنگی در منطقه است و هدف گذاری بعدی چیزی جز بین المللی شدن نباید باشد.

یقیناً تاکنون این ضرورت ( یعنی بین المللی شدن ) به دغدغه اصلی متولیان برگزاری جشنواره تبدیل شده است و خوشبختانه برای عملیاتی کردن آن هم ظرفیت خوبی هم در کمیسیون ملی یونسکو نهفته است، جایی که شهرداری لاهیجان ارتباط خوبی با آن برقرار کرده است و می‌تواند از این ظرفیت به خوبی بهره بگیرد و هم کشورهای حاشیه خزر می توانند مهمانان خوب و شایسته ای برای شروع بین المللی شدن جشنواره باشند.

علی ای حال، یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان آماده برگزاری است و طبق فراخوان جشنواره، گروه های هنری می توانند آثار خود را تا ۱۵ تیر ماه به دبیرخانه دائمی جشنواره در لاهیجان ارسال نمایند و ۲۵ تیرماه زمان اعلام برگزیدگان است؛ همچنین اول مرداد ماه با برپایی پرچم های نارنجی در لاهیجان و راه افتادن کارناوال های شادی در خیابان های شهر، جشنواره تئاتر خیابانی شهروند آغاز می‌شود و تا چهارم مرداد در ۱۰ نقطه از شهر گروه‌های نمایشی می توانند هنر خود را به مردم ارائه دهد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان