گروه : دسته‌بندی نشده

رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت کشور گفت: براساس برآورد دبیرخانه گردشگری سلامت برای ایران سهم ده میلیارد دلاری در سال را متصور شدند و ایران این پتانسیل را داراست اما متاسفانه به علت سو مدیریت ها متاسفانه ما به درآمد چند صد میلیون دلار قناعت کردیم و در حال از دست دادن این بازار هستیم.

حسین نیکونام رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره وضعیت مراجعه توریسم درمانی به کشور گفت: تقریبا از ۵۲ ملیت توریسم درمان وارد کشور می شوند اما عمده گردشگران سلامت از کشور عراق و افغانستان هستند که از این میزان ۸۰درصد از کشور عراق می آیند همچنین بازار هدف اصلی ما کشور عراق است.

وی افزود: کشور های حوزه خلیج فارس نیز به صورت متفرقه وارد کشور می شوند. برای مثال عمان به شیراز و مقدار جزئی از آنان به تهران می آیند. بحرین، کویت و عربستان سعودی به علت مذاکرات سیاسی حضورشان کمرنگ شده است این درحالیست که قبل تر مراجعات خیلی بیشتری داشتند.

نیکونام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای جذب توریسم های سلامت انجام می شود بیان کرد: در فضای مجازی شرکت ها، فیسبوک ، اینستاگرام، سایت های چندزبانه و اپلیکیشن ها بازاریابی صورت می گیرد علاوه بر این جامعه حرفه ای گردشگری سلامت تحت نظر وزارت گردشگری اقدام به تهیه لیست شرکت های دارای گواهینامه حرفه ای گردشگری سلامت کرده است و آن را به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی ترجمه کرده است سپس از طریق معاونت امور گردشگری به وزارت امور خارجه ارسال کردیم.

 رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت کشور ادامه داد: آن ها نیز به ۱۴۰ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا از جمله کنسولگری ها و سفارتخانه ها ارسال کردند که این امر یکی از امتیازات خوبی بود که به دست آوردیم. همایش های مختلفی که در سطح کشور نیز از جمله اقدامات در خصوص جذب توریسم سلامت است. برای مثال حدود یکماه پیش همایش ۷۰ شرکت برتر عراقی با شرکت های گردشگری سلامت به میزبانی شهر مشهد با حضور تمامی مدیران ومسئولان ارشد وزارت امور خارجه ووزرات گردشگری برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه آمار های دقیقی از میزان ورود توریسم گردشگر در کشور در دسترس نیست خاطر نشان کرد: متاسفانه تا امروز نه وزارت بهداشت و نه وزارت گردشگری نتوانستند سامانه مطلوبی را در این خصوص مستقر کنند و به همین علت آمار های دقیقی در دسترس نیست.

نیکونام به آمار های موجود اشاره کرد و گفت: سال گذشته و در شرایط کرونایی حدود ۳۰۰ هزار نفربه کشور مراجعه کردند همچنین قابل ذکر است در بهترین شرایط و زمانی که دنیا درگیر کرونا نبود آمار ورود ۷۰۰ هزار نفر به کشور اعلام شد.

 رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت کشور درباره ارائه خدمات سرپایی به توریسم های سلامت اظهار کرد: آمار زیادی را داریم که تقاضای گردشگری سلامت به صورت سرپایی از خدمات کلینیک های پوست و مو زیبایی علی الخصوص دندانپزشکی و خدمات جانبی دیگر می گیرند اما این آمار ها در هیچ وزارتخانه‌ای ثبت نمی شوند.

وی درباره عمده درخواست های گردشگران سلامت تشریح کرد: بیشتر گردشگران برای دریافت خدماتی ازجمله درمان ناباروری، سرطان ، عمل های زیبایی ، جراحی های عمومی، جراحی مغز و اعصاب، جراحی قلب و عروق، در خواست زیاد داریم عراق و افغانستان تمام عمل ها را درخواست دارند اما کشور های اروپایی و آمریکایی به علت بیمه های قدرتمندشان صرفا برای عمل های زیبایی وارد ایران می شوند چراکه اینعمل ها موردتایید بیمه هایشان قرار نمی‌گیرد.

نیکونام به قیمت های رقابتی کشور در مقایسه با کشور هندوستان و ترکیه اشاره کرد و گفت: قیمت های رقابتی ما به مراتب خیلی بهتر از این دو کشور است  و بین یک سوم تا یک دهم تفاوت قیمت در برخی خدمات و سرویس ها داریم. تنها انگیزه ای که برای گردشگران سلامت اروپایی ایجاد شده قیمت بسیار مناسب است.  مثلا عمل زیبایی بینی درخارج از ایران حدود ۸۰۰ تا هزار دلار انجام می شود اما در ایران همین عمل جراحی تقریبا ۵۰۰ دلار است همچنین این عمل در ترکیه ۳هزار دلار ، در هندوستان ۴تا ۵ هزار دلار و در انگلستان ۵تا ۶ هزاردلار است.

 رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت کشور ادامه داد: این در حالی است که اگر یک فرد اروپایی برای انجام این عمل به ایران بیاید و در هتل ۵ ستاره خوب هم اقامت داشته باشد، هزینه اش مجموعا با سود و پکیج های مختلف به ۱۵۰۰ دلار نمی‌رسد حتی این هزینه با بلیت رفت و برگشت هم زیر ۲هزار دلار تمام می‌شود که این رقم دربرابر ایران اصلا قابل مقایسه نیست. نکته مهم این است که خوشبختانه در حوزه عمل های زیبایی در سطح دنیا نیز پزشکان ما شناخته شده هستند.

وی با اشاره به میزان ارز آوری این امر در کشور عنوان کرد: براساس برآورد دبیرخانه گردشگری سلامت برای ایران سهم ده میلیارد دلاری در سال را متصور شدند و ایران این پتانسیل را داراست اما متاسفانه به علت سو مدیریت های شدید و خنثی کردن فرآیند ها توسط ۵ وزارتخانه بالا دست صنعت گردشگری سلامت و عدم همکاری آنان متاسفانه ما به چند صد میلیون دلار قناعت کردیم و در حال از دست دادن این بازار هستیم.

نیکونام با اشاره به اینکه پیوند کبد و کلیه در ایران حذف شده است گفت: رانتی در خصوص پیوند کبد در شیراز ایجاد شده و تنها یک پزشک در یک مرکز این عمل را انجام می‌دهد. درخصوص پیوند کلیه نیز تنها یک مجموعه در تهران این عمل را انجام می‌دهد و بقیه کشور را تا امروز محدود کردند.

 رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت کشور ادامه داد: یک پیوند کبد در ایران در بهترین بیمارستان با یک ماه اقامت درمانی فرد با تمام هزینه های جانبی ماکسیمم ۲۰هزار دلار هزینه صرف می شود. در صورتیکه به راحتی می توان برای هر پیوند کبد بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار پول گرفت. این درحالیست که این نرخ در برخی کشور های اروپایی، آمریکایی تا ۴۰۰هزار دلار هم بالا میرود.

وی با اشاره به پیوند کلیه اظهار کرد: پزشکان ما این عمل را با نرخ بسیار پایینی در حد ۵ هزار دلار انجام می دهند که این رقم معادل ۱۵۰میلیون تومان است.

نیکونام در پاسخ سوال مبنی بر اینکه برای پیوند کبد و کلیه هموطنان در اولویت قرار دارند یا گردشگران سلامت تاکید کرد: این عمل ها به هیچ عنوان تداخلی در خدمات و سرویس ها اشاره نمیکند چراکه بیماران گردشگر سلامت که برای پیوند کلیه، کبد و قرنیه می آید الزاما باید دهنده و گیرنده پاسپورت یک کشور را داشته باشند و به هیچ عنوان سهمیه ای از سیستم ایرانی نمی آید.

 رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت کشور ادامه داد: این امر نه تنها ضرری به بیماران ایرانی وارد نمی کند بلکه به آنان کمک هم می‌کند. برای مثال وقتی یک فرد خارجی عمل پیوند کبد را ۸۰ هزار دلار هزینه می کند درصورتیکه ده بیمار برای این عمل مراجعه کنند ۸۰۰هزار دلار کسب درآمد می شود بنابراین بلافاصله بیمارستانی که درحال سرویس دهی است تمامی تجهیزات و امکاناتش را به روزرسانی می‌کند و هم بیمار ایرانی هم بیمار خارجی از این سرویس و خدمات جدیدتر و بهتر استفاده می‌کنند و این موضوع نه تنها آسیب به بیماران ایرانی نمی‌ز‌ند بلکه این امر صد در صد کمک حالشان است.

وی با اشاره به اینکه سو مدیریت ها و رانت ها راه های انجام عمل های پیوند را بسته است گفت: درسال به راحتی میتوان یک میلیارد دلار از اعمال پیوندی در ایران کسب درامد داشته باشیم که این امر می‌تواند به تمام بیماران پیوندی در  این خصوص کمک کند. حتی به انجمن بیماران پیوند کلیوی پیشنهاد  دایم که اگر شرایط تسهیل شود ما آمادگی داریم که به ازای هر بیمار خارجی که به ایران می آید هزینه درمان یک بیمار ایرانی را تخفیف گرفته و یا او را رایگان عمل کنیم اما متاسفانه سومدیریت ها آسیب زیادی به گردشگری سلامت وارد کرده است.

نیکونام با اشاره به استان هایی که آمادگی ارائه خدمات به گردشگران سلامت را دارد گفت: تهران ، مشهد، شیراز، ارومیه، تبریز این آمادگی را دارند.

 رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت کشور با اشاره به اینکه در بازاریابی سلامت ضعیف عمل می‌شود گفت: پس حضور معاون جدید گردشگری مدتی است که ایونت ها و همایش های مختلف در کشور درحال برگزاری است که این امر هیجانی در بخش خصوصی ایجاد کرده است که بسیار کمک کننده است و تحولات مطلوبی در حال رخ دادن است.

وی در پایان تصریح کرد: اگر بخش خصوصی مقداری آزادتر باشد و بخش دولتی بر آن نظارت کند شاهد عملکرد بهتر و ارزآوری بهتر برای کشور خواهیم بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان