گروه : دسته‌بندی نشده

وزیر بهداشت با اشاره به موارد ویروس جهش یافته کرونا، خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: روزهای سختی دارد برایمان آغاز می شود و باید خودتان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس موتاسیون یافته ای که متاسفانه دارد مملکت را گرفتار می کند، آماده کنید.

به گزارش کاشف خبر ؛  دکتر سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: در شرایطی که جهان دچار مشکلات زیادی در زمینه ویروس کرونا بود، توانستیم به مرگ‌های زیر ۶۰ نفر برسیم. امروز عزیزان را جمع کردم تا بگویم شاید یکی از سخت‌ترین ایام مدیریتی ما در زمینه کووید-۱۹ شروع شد.

پیش بینی کرده بودم که اگر در رعایت پروتکلها تنها بمانیم، ممکن است همه را گرفتار کند

وی افزود: من در تاریخ ۱۰ دی ماه به حضرات نامه ای نوشتم و خواستم برخی اتفاقات را دنبال کنید و عرض کردم که پیش بینی من ورود به یک خیز بسیار بسیار سهمگین و سنگینی است که اگر رعایت برخی اصول را نداشته باشند و اگر ما را در رعایت پروتکل‌ها تنها بگذارند، ممکن است همه ما را گرفتار کند. پیش‌بینی کرده بودم از ورود ویروس موتاسیون یافته که علی‌رغم اینکه انگلیس‌ها به دروغ در روزهای اول گفتند که فقط ۳۰ تا ۷۰ درصد ممکن است قدرت سرایتش بالا رفته باشد، بنده به صراحت اعلام کردم که قطعا هم قدرت سرایت چند برابر است و هم قدرت بیماری زایی و مرگ و میر این ویروس به مراتب بیش از چیزی است که انگلیس‌ها اعلام می‌کنند. متاسفانه تازه به این موضوع اقرار کرده ‌اند.

اثبات شد که ویروس موتاسیون یافته تقریبا در کشور چرخیده است

زنگ خطر جدی در مدیریت کرونا

نمکی ادامه داد: تمام تلاش ما در مکاتباتی که با شما داشتم، این بود که مرزها را بیشتر بپاییم، به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در همه استان‌ها دقت داشته باشید و حتی اعلام کردم که موارد غیرقانونی که جنس برای محل های فروش می‌آورند، حتما تست کنید. پریروز خبری دریافت کردم و هفته قبل هم خبری مبنی بر مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی را دریافت کردم که هیچ مسافرتی به هیچ جا نداشت و اتفاقی که در آبیک و بیمارستان هشتگرد افتاد، اثبات کرد که ویروس موتاسیون یافته تقریبا در کشور چرخیده و ما باید همه جا فکر کنیم که زیر پوست هر شهری هر روستایی و هر خانواده‌ای ممکن است این ویروس پیدا شود و این یکی از زنگ خطرهای جدی در مدیریت کرونا است که آغاز شده است.

وی افزود: سخت‌ترین آخر هفته ای که در این ۱۳ ماه بر من گذشت، دو روز گذشته بود که بسیار سخت و دردناک بود. زیرا من ملوانی این کشتی طوفان زده را بر عهده دارم و در این مدت دیدم که متاسفانه فرازونشیب ها چطور می تواند ما را گرفتار کند.

روزهای سختی دارد آغاز می شود

وزیر بهداشت گفت: این ویروس یکی از بااقتدارترین نظام‌های بهداشتی و درمانی دنیا را در اروپا به زانو درآورد. البته این را نمی گویم که دل مدافعان سلامت و سرداران نظام سلامت را خالی کنم، اما روزهای سختی دارد برایمان آغاز می شود و باید خودتان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس موتاسیون یافته ای که متاسفانه دارد مملکت را گرفتار می کند، آماده کنید.

وی ادامه داد: ما هر چه التماس کردیم و خواهش کردیم و هر چه گفتیم و در هفته های گذشته مرتب در صحبت هایی که با مردم و مسئولان داشتم، خواهش کردم که رعایت کنید. روش مبارزه با ویروس جدید، فرقی با ویروس قدیم ندارد و روشش تشدیدی فاصله گذاتری ها و مراقبت هاست و رعایت بیشتر پروتکل هاست. متاسفانه در خوزستان که شادگان اولین کانون آلودگی ماست، رعایت پروتکل ها به زیر ۱۰ درصد و حتی صفر رسیده بود و ما به همین میزان آسیب دیدیم. هر جا که رعایت پروتکل‌ها ضعیف شد، نقطه آسیب پذیری ما آغاز می شود.

ویروس جدید؛ ویروسی سرکش با قابلیت سرایت و بیماری زایی بالا

نمکی توصیه هایی اضطراری را خطاب به روسای دانشگاه ها مطرح کرد و گفت: به هر حال این ویروس جدید، ویروسی مهاجم، سرکش و با قابلیت سرایت و بیماری زایی بالا و همچنین مرگ و میر به مراتب بالاتر از ویروس های قبلی است و باید فکر کنید که این ویروس همه جا چرخیده است.

ویروس ها پاسپورت نمی خواهند

تست گیری را افزایش دهید

وی افزود: روزی گفتم که ویروس ها پاسپورت نمی خواهند. همانطور که ویروس ووهان توانست قطب جنوب را تسخیر کند، ویروس موتاسیون یافته انگلیسی و آفریقایی هم می تواند در دورترین نقاط این سرزمین خودش را نشان دهد. بر این اساس اولین گامی که باید برداریم، تست های بیشتر است. باید مرتب مقدار تست ها را افزایش دهیم و در کنار تست های رپید، حتما PCR را به صحنه آوریم. حتما اگر بیمار علامت داری دیدید و هر دو تست رپید و PCR برایش منفی بود، باز هم او را رها نکنید و حتما مجددا بیمار را تست کنید و حتما نمونه هایی را برای NGS برای سه مرکزی که قبلا اعلام کرده بودیم، یعنی دانشکده بهداشت، انستیتو پاستور و معاونت تحقیقات و فناوری بفرستید و ارائه کنید تا بتوانیم اولین اثرات موتاسیون را بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: موتاسیون و جهش هم مختص ویروس آفریقایی و انگلیسی نیست و ممکن است در درون مرزهای خودمان هم با گستره جغرافیایی و ژنتیکی که داریم، به موتاسیون های جدیدی برسیم و یا از کشورهای دیگر موتاسیون های دیگری پا به مملکتمان بگذارند.

اطلاعات مطبها رصد شود

وی ادامه داد: مرزها را به شدت مراقبت کنید. برای مطب های خصوصی نیز معاونتهای درمان و بهداشت برنامه گذاشتند و حتما باید بتوانیم اطلاعات این مطب ها را به عنوان اولین جایگاهی که بیماران مراجعه می کنند، ثبت و بیماران را رصد کنیم.

از کوچکترین قصور نگذرید

وزیر بهداشت گفت: همچنین محدودیت مسافرت هارا ادامه دهیم. از کوچکترین قصوری نگذرید و اگر هم در استان حریف نیستید، به من اعلام کنید. حتما روی بستن جاهایی که باید ببندید، بایستید و حتما بر روی مرزهای استان خود و استان همجوارتان دقت کنید.

قرنطینه ها را جدی بگیرید

نمکی خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی افزود: قرنطینه ها را جدی گرفته و اگر یک مورد مثبت موتاسیون یافته پیدا کردید، حتما در قرنطینه هایی که دکتر کولیوند آماده کرده، ببرید. با کمیته های ما در ارتباط بوده و مراتب را مستمر گزارش کنید. کمربندها را سفت تر ببندید، چشم ها را بیش از قبل باز کنید و قدم ها را تندتر بردارید. متاسفانه آهنگ گرفتاری این ویروس ممکن است تندتر از گام هایی باشد که ما برمی داریم. امیدوارم با دیده بانی بیشتر و رصد مستمر بر این مشکل جدید هم فائق آییم.

 

ایسنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان