گروه : دسته‌بندی نشده

استاندار گیلان عصر امروز در جلسه مشترک شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و توسعه صادرات غیرنفتی گفت: تسهیلات بانکی باید به سمت توسعه فعالیت های پایدار روستایی بیش تر هدایت شود.

به گزارش پایگاه خبری کاشف خبر؛ دکتر ارسلان زارع با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور باتوجه به اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی دولت آمریکا، نیازمند تقویت حضور و نقش‌آفرینی بخش خصوی در اقتصاد ملی و بسترسازی برای رونق صادرات هستیم، افزود: قطعاً حاصل این تلاش، پویایی و رونق صادرات و افزایش درآمد ملی است.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده عمدتاً مبتنی بر صادرات غیرنفتی، فعالیت‌های اقتصادی و درآمدهای مالیاتی خواهد بود، اظهار داشت: سال آینده این سیاست به صورت ارادی در تدوین بودجه اتفاق می‌افتد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت تسهیل زمینه فعالیت بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی تأکید و تصریح کرد: لازم است چالش‌های حوزه سرمایه‌گذاری در استان به درستی ارزیابی و چاره‌اندیشی شود و در این مسیر کاهش بروکراسی اداری و تسهیل در مشارکت فعالان بخش خصوصی همواره در دستور کار باشد.

وی با اشاره به راهبرد تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های رئیس‌جمهوری در راستای اقتصاد مقاومتی گفت:برای معرفی فعالیت‌ها، تولیدات، توانمندی‌ها و فناوری‌های بخش کشاورزی، پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان، صمت، جهاد کشاورزی و شیلات استان گیلان در کشورهای دیگر باید پویایی بیشتری داشته باشیم.

وی بر ضرورت گسترش فعالیت‌ شهرک‌های گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی تأکید کرد و گفت: در این مسیر بانک‌ها با پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در رونق فعالیت‌های تولیدی نقش‌آفرینی کنند.

دکتر زارع تأکید کرد: تسهیلات بانکی باید به سمت توسعه فعالیت های پایدار روستایی بیش تر هدایت شود تا فعالان بخش تولیدی و صنایع مرتبط با کشاورزی بتوانند از ظرفیت‌های موجود در رونق اشتغال استفاده کنند.

وی گفت: با ثبات نسبی اقتصادی که در کشور وجود دارد و باتوجه به شرایط بین‌المللی و تحمیل تحریم‌ها باید از مهمترین مولفه‌های رشد اقتصادی از جمله صادرات بهره بیشتری ببریم.

نماینده عالی دولت در گیلان صادرات را موتور محرکه رشد اقتصادی دانست و افزود: با شناسایی ظرفیت‌ها، حل مشکلات و تقویت آنها می‌توانیم زمینه صادرات را با افزایش کیفیت کالا و تولیدات و کاهش قیمت به لحاظ رقابت پذیری افزایش دهیم.

وی برگزاری نمایشگاه توانمندی محصولات گیلان در کشورهای دیگر را یک اقدام مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: توسعه صادرات در قالب سیاست‌های برون‌گرایی از جمله راهبردهای ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به ستاد اقتصاد مقاومتی است.

استاندار گیلان به اهتمام دولت تدبیر و امید در افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت در نیمه اسفند سال گذشته اشاره کرد و گفت: بنا داریم در زمان مقر این خط ریلی به بندرانزلی و کاسپین و سپس آستارا متصل شود تا با تکمیل کریدور شمال-جنوب شاهد رونق صادرات در این محور باشیم.

وی به رشد ۸۰ درصدی صادرات از طریق شرکت‌های تعاونی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از جلوه‌های حضور بخش خصوصی از طریق فعالیت‌ شرکت‌های تعاونی است.

دکتر زارع بر ضرورت تقویت صادرات محصولات راهبردی گیلان از جمله تولیدات کشاورزی تأکید و تصریح کرد: به منظور دستیابی به هدفگذاری تعیین شده ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات از گیلان باید دستگاه‌هایی همچون صمت و جهادکشاورزی در خصوص تشکیل میز کالایی و صادرات مصالح ساختمانی، کاشی، سرامیک، مواد شیمیایی، گونی، کنف، کیوی، مرکبات، گل و گیاه، گوشت مرغ، ماهی و چای به کشورهای هدف حوزه CIS و نیز آذربایجان، روسیه و عراق اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با تأکید بر سوق دادن تسهیلات بانکی به سمت افزایش کمی وکیفی محصولات تولیدی گیلان گفت: سال گذشته ۸۷۰ هکتار از اراضی شیب‌دار به منظور کشت محصولات باغی واگذار شد که امسال با شرط اولویت واگذاری به افرادی که از طریق آبیاری تحت فشار اقدام به کشت محصولات می‌کنند این میزان را به هزار هکتار افزایش دهیم.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال نیز در این نشست با بیان اینکه در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی بسیار مهم است و استان گیلان باتوجه به همسایگی با کشورهای حوزه CIS می‌تواند گام بلندی در صادرات محصولات تولیدی خود بردارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان