گروه : دسته‌بندی نشده

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه ویروس جدید پشت دروازه‌های کشور است، گفت: همواره باید آماده بوده و مرزها را بسیار قوی کنترل کنیم.

به گزارش کاشف خبر ، علیرضا رئیسی، با تاکید بر اینکه باید بدانیم اکنون در میدان جنگ حضور داریم، اظهار کرد: با نگاه به الگوی بیماری در دنیا و کشور متوجه خواهیم شد که فراز و فرودهای ویروس برای ما درس‌های مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه ما در اردیبهشت ماه به یک آرامش نسبی در کنترل بیماری رسیدیم اما بلافاصله با موج سهمگین ویروس مواجه شدیم که تلفات بسیاری به همراه داشت، گفت: بر اساس برآورد به دست آمده اگر روند قبلی ادامه پیدا می‌کرد و محدودیت‌ها اجرا نمی‌شد، شاهد ۵۰ هزار بستری بیشتر و ۷ هزار و ۵۰۰ مرگ بیشتر بودیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، ضمن اشاره به این موضوع که اگر کوچک‌ترین غفلتی در خصوص رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم پیک بعدی بیماری بهمن ماه خواهد بود که اتفاقات ناگواری را به همراه خواهد داشت، مطرح کرد: رفتار ویروس قابل پیش بینی نیست و اکنون جهش فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است.

رئیسی با اشاره به اینکه میلیون‌ها نفر در آستانه سال نو میلادی در انگلیس درگیر ویروس جدید شده‌اند، گفت: ویروس جدید پشت دروازه‌های کشور است به همین جهت همواره باید آماده بوده و باید مرزها را بسیار قوی کنترل کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای زمانی که قدرت سرایت ویروس افزایش پیدا کرد، داشته باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: کووید ۱۹ تقریباً در حال از بین رفتن است و ویروس انگلیسی در حال جایگزین شدن است. از ۳۰ شهریور این ویروس در انگلستان شیوع پیدا کرد اما متاسفانه به درستی اطلاع رسانی نشد و در هفته سوم آذر ماه که تعداد مبتلایان به هزار و ۱۰۸ مورد رسید اطلاع رسانی شد؛ در نیجریه و آفریقای جنوبی هم موتاسیون جدید اتفاق افتاده است اما این حجم از موتاسیون در ویروسی که آر ان ای بوده، بسیار عجیب و نشان دهنده این است که ویروس قابل پیش بینی نیست.

وی تصریح کرد: در صورت بروز ویروس جدید باید مجموعه اقداماتی که اکنون در طرح شهید سلیمانی در حال اجرا است را ادامه دهیم. بیماریابی زودرس، ایزوله و رصد اطرافیان بیمار سه کار اصلی هستند که هرگز نباید فراموش شوند.

رئیسی با تاکید برای اینکه ما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم، یادآور شد: در ارتباط با تعداد تست هیچ کمبودی نداریم؛ تاکنون حدود ۸۰۰ هزار تست توزیع شده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تست هم داریم که در صورت نیاز دانشگاه‌ها توزیع خواهیم کرد.

معاون وزیر بهداشت به ویژگی‌های طرح شهید سلیمانی نسبت به دیگر طرح‌هایی که در دنیا و کشور در حال اجرا هستند اشاره و عنوان کرد: ما در این طرح به سمت بیماریابی فعال حرکت کرده‌ایم. از آنجایی که با توجه به گستردگی و پراکندگی کشور امکان رصد سراسری وجود ندارد طرح را محله محور اجرا کردیم.

وی توضیح داد: در این طرح جمعیت ۱۲ تا ۲۵ هزار نفر در نظر گرفته شد به این معنا که مبتلایان در منطقه ۲۵ هزار نفری رصد و وضعیت بیماری آنها پیگیری می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه سه حوزه مراقبت، نظارت و حمایت را در این طرح در نظر گرفته‌ایم، مطرح کرد: در بخش حمایت طرح از خانواده‌های نیازمندی که به کرونا مبتلا و ایزوله شده‌اند و یا کسبه‌ای که به دلیل محدودیت‌های اجرایی با مشکل اقتصادی مواجه شده بودند، پشتیبانی خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، خاطر نشان کرد: همچنان باید آمادگی داشته باشیم تا چنانچه ویروس جهش یافته به کشور راه یافت سریعاً مبتلایان را شناسایی کرده و آنها را ایزوله کنیم تا زنجیره ابتلا قطع شود.

مهر

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان