گروه : دسته‌بندی نشده

استاندار گیلان با اشاره به رشد ۴۵ درصدی ارزش صادرات استان طی شش ماه نخست امسال، بر ضرورت تشویق بخش خصوصی برای تولید کالاهای باکیفیت و رقابت پذیر و نیز تقویت زیرساخت ها و امکانات گمرکی در جهت توسعه بیشتر صادرات از گیلان تأکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری کاشف خبر ؛ دکتر ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان به رشد ۴۵ درصدی ارزش صادرات استان طی شش ماه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: علیرغم شیوع کرونا و آسیب های اجتماعی و اقتصادی برای همه اقشار و فعالیت ها و نیز مشکلات ناشی از بازگشت نرخ ارز برای صادرکنندگان ، شاهد رشد مطلوبی در ارزش صادرات استان بوده ایم.

وی با اشاره به هدف‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی امسال خاطرنشان کرد: با توجه به گذشت شش ماه از سال، ۴۴ درصد هدف‌گذاری مذکور محقق شده و شش درصد از برنامه عقب هستیم که لازم است در جهت نیل به این مهم گام های موثری برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بازار اوراسیا به ویژه کشور روسیه بیش از پیش بهره‌مند شد، افزود:گیلان در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، معدنی و ساختمانی بسیار خوب عمل کرده اما لازم است نسبت به افزایش توان صادراتی ، بیش از پیش تلاش کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم تکمیل پروژه‌هایی که به لحاظ زیرساختی در اولویت دولت هستند ، تاکید و اظهار کرد: دولت با جدیت پیگیر تکمیل زیرساخت های صادراتی از جمله تکمیل کریدور شمال – جنوب از طریق اتصال ریلی از رشت تا بندرکاسپین و آستاراست.

وی ادامه داد: بخش خصوصی نیز باید همگام با دولت به کیفی سازی محصولات ، دانش بنیان کردن تولیدات ، ایجاد فرصت های رقابتی ، بهبود بازاریابی و معرفی محصولات مورد مصرف در بازارهای جهانی بپردازد.

دکتر زارع بیان کرد: از سازمان جهاد کشاورزی استان انتظار دارم برای تقویت و گسترش تولیدات محصولات کشاورزی صادرات محور و اجرای فعالیت هایی همچون درجه بندی و دسته بندی محصولات (سورتینگ) در جهت افزایش صادرات اقلام کشاورزی اقدام کند.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: با توجه به ابلاغ بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال ۹۹ از سوی معاون اول رئیس جمهوری؛ انتظار داریم دبیرخانه کارگروه استانی ، برنامه استان برای استفاده از مزیت های قانونی و منابع ریالی پیش‌بینی شده را با همکاری سایر دستگاه‌ها تدوین و در جلسه بعدی ارائه کند.

وی در ادامه احداث پایانه گل و گیاه را یکی از حلقه‌های مفقوده صادرات استان خواند و بر لزوم توجه به این مهم در استان تاکید کرد.

دکتر زارع بیان داشت: نیازمند ایجاد ظرفیت های ذخیره سازی ، صنایع تبدیلی و بسته بندی جهت افزایش صادرات و کسب ارزش افزوده کالاهای صادراتی هستیم از این‌رو باید امکانات محدوده خدمات دو گمرک انزلی و آستارا به ویژه در حوزه کشاورزی تقویت شود.

در این جلسه گزارشی در خصوص وضعیت تجارت خارجی استان طی شش ماه اخیر (از ابتدای امسال تا امروز) از سوی ناظر گمرکات استان، گزارشی از آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی از سوی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان، گزارشی از آخرین وضعیت احداث پایانه محصولات کشاورزی از سوی رئیس سازمان صمت و نیز گزارشی از آخرین وضعیت مراودات تجاری استان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط رئیس اتاق بازرگانی گیلان ارائه شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان