گروه : دسته‌بندی نشده

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه نباید در استان وقفه ای برای صادرات و صادرکنندگان ایجاد شود، تأکید کرد که لازم است بندر به عنوان مرکز اقتصادی عمل کند و در بنادر به سراغ تنوع کالایی و تنوع مقاصد صادراتی برویم.

به گزارش پایگاه خبری کاشف خبر ؛ دکتر ارسالان زارع پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای مبادلات مرزی استان اظهار داشت: در شرایط تحریمی و کمبود ارز برای واردات کالاهای اساسی، راهکار اصلی برای جبران کمبود نقدینگی ارزی در کشور، صادارت غیرنفتی است .

وی رشد ارزش افزوده، اشتغال و تولید را از دیگر مزایای صادرات غیرنفتی عنوان کرد و با اشاره به هدف‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری صادارت غیرنفتی از استان طی سال جاری ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال باید ۲۰۰ میلیون دلار صادرات انجام می شد که با توجه به ۱۶۲ میلیون دلار صادرات صورت گرفته، با وجود بالاتر بودن این میزان در مقایسه با سال گذشته، از برنامه عقب هستیم که باید جبران شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه بیشترین کالاهای صادرشده به اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط گمرکات استان انجام شده، فعال شدن میز دبیرخانه این اتحادیه در استان را یادآور شد و گفت: این موضوع بیانگر توجه جدی فعالان بخش خصوصی استان و نیز تلاش و اهتمام دستگاه های ذیربط به این امر است و باید استمرار یابد.

وی با یادآوری اینکه پیشتر از منطقه آزاد انزلی به عنوان منطقه ای واردات محور یاد می‌شد، گفت: عملکرد بندر کاسپین نشان دهنده ورود و خروج ۱۱۷ کشتی در سال گذشته (۱۳۹۸) و ۶۲ کشتی در سال جاری است ضمن آنکه کریدور چین – قزاقستان – انزلی در حال حاضر بسیار فعال است.

دکتر زارع با اشاره به مرزی بودن گیلان گفت: شهرهای مرزی به عنوان مبدأ انتقال امواج توسعه به سایر نقط کشور عمل می کنند و لازم است از ظرفیت دریای خزر و موقعیت ممتاز جغرافیایی استان بدرستی بهره گرفته شود.

وی با تصریح اینکه نباید در استان برای صادرکنندگان وقفه ای ایجاد شود، تعطیل نبودن بنادر استان در شرایط دشوار کرونایی طی اواخر سال گذشته را یادآور شد و ادامه داد: لازم است مدیریت جهادی در اولویت و دستور کار باشد ضمن آنکه بر اساس بسته حمایتی ستاد اقتصاد مقاومتی، انتظار داریم تجار استان بتوانند از تسهیلات در گرفتن مجوز، یارانه سود و … استفاده کنند.

دکتر زارع به گزارش مدیرکل بنادر استان و توضیح ظرفیت بنادر اشاره و اضافه کرد: بندر در گیلان بسیار حائز اهمیت است و با اتصال راه آهن به بندر انزلی، شاهد تحول جدی در حوزه بازرگانی خارجی خواهیم بود.

استاندار گیلان با یادآوری ارتباط های تصویری خود با استانداران آستراخان و ساراتوف روسیه گفت: ایجاد خط کشتی رانی منظم (لاینر Liner) بین کاسپین و بندر اکتائو و تفاهم نامه منطقه آزاد انزلی با لوتوس روسیه، اقداماتی مثبت است.

وی بیان داشت: در بندر باید به سراغ تنوع کالایی و تنوع مقاصد صادراتی برویم و بندر به عنوان مرکز اقتصادی عمل کند و نه صرفا خدمات دهنده.

وی در خاتمه سخنانش با اشاره به اهتمام جدی دولت برای تکمیل پروژه های زیربنایی همچون اتصال راه آهن رشت به بندرکاسپین، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های گیلان برای رونق بخشی به صادرات از استان تأکید کرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان