گروه : دسته‌بندی نشده

استاندار گیلان با تصریح اینکه لازم است گفتمان مشترکی برای حفظ محیط زیست و تحقق توسعه پایدار داشته باشیم، یکی از مهم ترین راهکارهای مدیریت پسماند را تفکیک زباله از مبدا عنوان کرد و با بیان اینکه اجرای این مهم، نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است، به فعالان مدنی و تشکل های مردم نهاد تأکید کرد که در این بخش ، بیش از پیش نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش پایگاه خبری کاشف خبر ؛ دکتر ارسلان زارع امروز (پنجشنبه) در جلسه هم‌اندیشی با محوریت موضوعات مربوط به تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان با تبریک دهه کرامت اظهار داشت: رویکرد دولت تدبیر و امید همواره ، حمایت از نهادهای مدنی است و فعالیت اینگونه نهادها نسبت به گذشته کاملاً متفاوت بوده که امیدوارم شاهد فعالیت‌های بیشتر آنها به ویژه در عرصه محیط زیست باشیم.

وی جنگل‌بانان، محیط‌بانان و فعالان عرصه زیست محیطی و سمن‌ها را همانند رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به عنوان نگهبانان شایسته طبیعت زیبای خدادادی خواند و ادامه داد: سازمان های مردم نهاد در دنیای مدرن کارکردهای بسیاری برعهده گرفتند به طوریکه به بخش قابل چشم پوشی از جامعه پویا تبدیل شده اند.

استاندار گیلان افزود: دولت های یازدهم و دوازدهم که بعضی‌ها نام دولت محیط زیست هم به آن داده‌اند؛ به مسأله حفاظت از محیط زیست بسیار اهمیت داده و معتقد است توسعه باید پایدار باشد و پایداری توسعه در گرو حفاظت از محیط زیست است چراکه سلامت محیط زیست، ضامن حفظ سلامت و نشاط جامعه است.

وی توجه به حضور و نقش آفرینی مردم در قالب تشکل‌های مدنی و احیاء سازمان‌های مردم نهاد را یکی دیگر از مهم‌ترین و درخشان ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید خواند و گفت: شمار سمن‌های کشور در ابتدای تشکیل دولت یازدهم، ۲۰۰ مورد بود که این رقم در دولت دوازدهم به دو هزار و ۵۰۰ سمن افزایش یافته است.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: دولت معتقد است که برای توسعه کشور نیازمند جامعه ای قدرتمند هستیم که داشتن جامعه قدرتمند نیز مستلزم بهره مندی از مشارکت بیشتر مردم است از این‌رو هرچقدر مشارکت مردم تسهیل شود ، جامعه و دولت نیز قوی تر و قدرتمند تر می شوند.

وی با اشاره به وجود پاره ای مشکلات و اینکه اهداف بلندی هم برای توسعه داریم؛ تصریح کرد: دولت به تنهایی قادر به رفع دشواری نیست و باید از سمن ها استفاده و بهره بیشتری ببریم.

استاندار گیلان به موضوع زراعت چوب به عنوان راهکاری برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد که هم اکنون در حال پیگیری و اجراست و گفت: همراهی فعالان زیست محیطی، سمن ها و اقشار مختلف مردم و مشارکت بالای آنان در این راستا، توسعه و پیشرفت استان را به دنبال دارد.

دکتر زارع با تاکید بر لزوم پاسداری از مواریث طبیعی و زیست محیطی ، حفظ سلامت مردم و جامعه را از طریق حفظ محیط زیست محقق شدنی دانست و با اشاره به اقدامات قابل تقدیر تشکل های مردم نهاد در گیلان به ویژه فعالان در حوزه های زیست محیطی بیان داشت: هرچه فعالیت این گروه های مردمی بیشتر شود ، روند توسعه نیز سرعت بیشتری می یابد.

وی به دغدغه فعالان زیست محیطی در خصوص برخی پروژه های عمرانی در گیلان اشاره و اضافه کرد: در اجرای همه طرح های عمرانی و زیرساختی، محیط زیست مورد توجه قرار دارد اما در شماری از آنها، علیرغم رعایت استانداردها، ممکن است در آغاز کار همه انتظارات فعالان زیست محیطی برآورده نشود ولی مطمئنا نگاه و رویکرد حفاظت از محیط زیست در اجرای طرح‌ها، ساری و جاری است.

استاندار گیلان با اشاره به مساله پسماند و بیان اینکه این موضوع همچنان دغدغه اول استان است که باید با جدیت دنبال شود؛ حضور نماینده ای از تشکل های مردم نهاد در کمیته پسماند استان را اقدامی برای آگاهی افزایی فعالان زیست محیطی از اقدامات و برنامه های این حوزه عنوان کرد.

دکتر زارع با تصریح اینکه باید سند آمایش سرزمینی استان به عنوان محور فعالیت ها مورد توجه باشد، افزود: گفتمان ما در جهت حفظ محیط زیست و تحقق توسعه پایدار، باید گفتمانی مشترک باشد و لازم است توجه کنیم سند توسعه استان؛ توسعه سبز – آبی است که هم به دریای خزر توجه دارد و هم به حفظ عرصه های جنگلی و پیوسته تاکید کرده ام که مبنای تصویب و تخصیص اعتبارات نیز همین امر باشد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش ؛ یکی از مهم ترین راهکارهای مدیریت پسماند را تفکیک زباله از مبدا عنوان کرد و اجرای آن را نیازمند آموزش و فرهنگ سازی دانست و گفت: تشکل های مردم نهاد در این بخش نقش مهمی دارند و استفاده از ظرفیت فعالان مدنی در ارائه آموزش های لازم برای کاهش تولید زباله در استان، نتایج مثبتی خواهد داشت.

دکتر زارع یادآور شد: در نشست با شهرداران، همواره بر ضرورت توجه به محیط زیست ، موضوع پسماند و اینکه در بخش تفکیک زباله از مبدا ، پردازش و استفاده از فنآوری، بودجه ای مناسب اختصاص دهند؛ تأکید کرده ام.

وی در خاتمه سخنانش گفت: اعتباراتی که برای مدیریت مسئله پسماند در دولت تدبیر و امید اختصاص یافته، بی سابقه بوده ضمن آنکه در خصوص تالاب انزلی نیز که یکی از بزرگترین سرمایه های طبیعی استان است، در سطح ملی کارگروه های تخصصی شکل گرفته تا اقدامات لازم برای احیاء این تالاب بین المللی انجام شود.

در این نشست که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مدیران کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، حفاظت از محیط زیست استان و منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز حضور داشتند؛ شرکت کنندگان در این جلسه هم اندیشی، دغدغه های خود در موضوعات زیست محیطی را مطرح کردند

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان