گروه : دسته‌بندی نشده

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وقتی فردی نیاز به ازدواج دارد باید ازدواج کند اما واجب نیست بلکه سنت است کما اینکه وقتی ازدواج خانم‌‌ها فرا می‌رسد باید ازدواج کنند اما معنای این صحبت‎ها این نیست که واجب باشد. اگر کسی دچار گناه نشود و ازدواج نکند، خلاف شرع انجام نداده است.

«سیدمحمد غروی»، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در واکنش به صحبت‌های اخیر حجت‌الاسلام محمد ادریسی، سردبیر نشریه سراج، مبنی بر اعمال محدودیت‎های مالی و شغلی برای افرادی که تا سن ۲۸ سالگی ازدواج نکرده‌اند، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اصولا این حرف‌ها مبنا ندارد، تعجب می‌کنم کسی که با الفبای فقه آشنا باشد این حرف‌ها را نمی‌زند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این فرد را نمی‌شناسم، از این اظهار نظر تعجب می‌کنم، این قبیل نظرات مبنای فقهی ندارد. گاهی بحث برخی مشاغل است که بنا به مشکلاتی که دارند و متناسب با شرایطِ آن، فردی که قرار است در آن جایگاه قرار بگیرد، باید متاهل باشد، که این هم بحث دیگه‌ای است.

غروی در ادامه ضمن تاکید بر بی‌مبنا بودن صحبت‌های اخیر ادریسی خاطرنشان کرد: شرایط خاص برخی مشاغل ربطی به این ندارد که چارچوبی درست کنیم و براساس آن افراد مجبور شوند که ازدواج کنند، و در صورتی که ازدواج نکردند آنها را از برعهده گرفتن آن مشاغل محروم کنیم و یا ثروت عده‌ای را به عده دیگری بدهیم، این حرف‌ها ملاک، معیار و مبنا ندارد.

این کارشناس دینی در پاسخ به این سوال که آیا دین اسلام زمان و سنی را برای ازدواج و تشکیل خانواده افراد معین کرده است که بتوان به صراحت به آن اشاره کرد و مبنای این قبیل صحبت‌ها قرار داد؟ خاطرنشان کرد: وقتی فردی نیاز به ازدواج دارد باید ازدواج کند اما واجب نیست بلکه سنت است کما اینکه وقتی ازدواج خانم‌‌ها فرا می‌رسد باید ازدواج کنند اما معنای این صحبت‎ها این نیست که واجب باشد اگر کسی دچار گناه نشود و ازدواج نکند، خلاف شرع انجام نداده بلکه سنتی که غیر واجب بوده را انجام نداده است، لذا این قبیل اظهار نظرات مبنای فقهی ندارند.
برنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان