گروه : دسته‌بندی نشده

سریال تلویزیونی جایزه ۴ به نویسندگی و کارگردانی علی حلوی از پربیننده ترین سریال های چند سال اخیر شبکه باران است که همانند سه فصل قبلی خود توانسته مخاطبین بسیاری را همراه خود کند‌. این سریال که در نظرسنجی مرکز پژوهش های صدا و سیمای مرکز گیلان، عنوان پربیننده ترین برنامه شش ماهه دوم سال ۹۸ را به خود اختصاص داد، هم اکنون روزهای پایانی ضبط خود را پشت سر می گذارد. به همین بهانه گفتگویی با علی حلوی نویسنده و کارگردان خوشنام و صاحب سبک این سریال انجام داده ایم.
وی در ابتدا در خصوص روند تولید سریال گفت: پیش تولید جایزه ۴ از اواسط تابستان آغاز شد و مراحل انتخاب لوکیشن، تست از بازیگران و… را آغاز کردیم. طرح سریال قبل از آن و در اردیبهشت ماه در شورای طرح و برنامه صدا و سیمای مرکز گیلان مطرح شده بود. از تابستان تمرین بازیگران شروع شد و اوایل مهر ماه کار کلید خورد. البته برخی سکانس های مربوط به کار کشاورزی در فصل نشا برنج در بهار و برداشت در تابستان ضبط شده بود. اما ضبط رسمی سریال از اوایل مهر استارت خورد.
وی در خصوص موضوعات مطرح شده در این فصل از جایزه گفت: ما در فصل های گذشته، سعی کردیم در هر سری، روی یک موضوع متمرکز شویم و در کنارش موضوعات فرعی هم داشته باشیم به نوعی که داستان، برای مخاطب جذاب باشد و آن را دنبال کند. در جایزه ۴ نیز ما همین روند را دنبال کردیم. با تغییراتی که در بعضی کاراکترها داشتیم و قصه های جدیدی را مطرح کردیم سعی کردیم برای مردم دیدنی باشد‌. در جایزه ۳ موضوعاتی مانند سفر خارجی بهرام و عضو شورا شدن ولی و کشمکش هایی که در شورا داشت، بعد از آن هم موضوع ازدواج دختر و پسرش که در نهایت با ازدواج این دو، به پایان رسید. در جایزه ۴ به زندگی بعد از ازدواج بهرام پرداختیم و در کنارش ماجراهایی که خود شخصیت ولی داشت. ما بلافاصله بعد از اتمام جایزه ۳، جلسات متعددی با برخی از دوستان در اتاق فکر سریال برگزار کردیم که بتوانیم قصه هایی را مطرح کنیم که مخاطب پسند باشد.
حلوی افزود: واقعیت این است که ما نمی توانیم پروداکشن خیلی سنگینی داشته باشیم که بتوانیم لوکیشن های خیلی زیاد داشته یا کارهای خیلی خاص تصویری انجام دهیم. باید توجه به بودجه ای که داریم، با طرح قصه های جذابی که امکان ساختش فراهم باشد، در این بازه زمانی تولیدمان به نحوی باشد که هر شب ۲۵ دقیقه به پخش برسانیم. در این فصل، چندین کاراکتر جدید داشتیم و در برخی کاراکترها هم تغییر بازیگر داشتیم که همه آنها در جهت این بود که شرایط بهتر شود و نسبت به گذشته شاهد یک رشد کمی و کیفی باشیم. امسال بالای ۱۰۰ قسمت سریال پخش شد که طبعا با قصه ۵۰، ۶۰ قسمتی متفاوت است. وقتی سریالی بالای ۱۰۰ قسمت است باید آنقدر موضوعات جذاب باشد که بتواند مخاطب را تا قسمت پایانی همراه خود داشته باشد آن هم در شرایط امروزی که انواع و اقسام رسانه های مختلف را داریم. مثلا فضای مجازی که الان یکی از قدرتمندترین رسانه هاست که در دسترس همه است که بعنوان یک رقیب در کنار این مجموعه ها هستند. در این شرایط با بودجه های خیلی محدود بتوانیم کاری انجام دهیم که مخاطب راضی باشد کار بزرگی است و به کل گروه خسته نباشید می گوییم. آنهایی که اهل فن هستند و دستی در آتش دارند می دانند که این اتفاقات به سادگی و بدون پشتوانه و آگاهی و خلاقیت امکانپذیر نیست که بتوان مخاطب را همراه کرد. بازیگران کار نیز برای مخاطب جا افتاده اند و فضای بازی خود را پیدا کرده اند که مجموع این عوامل باعث کسب موفقیت شد‌.
کارگردان جایزه با اشاره به کسب عنوان پربیننده ترین برنامه شش ماهه دوم سال در نظرسنجی مرکز پژوهش های صدا و سیمای مرکز گیلان افزود: مردم استان گیلان از دیرباز با نمایش، سینما و تئاتر خیلی آشنا هستند و اینجا تئاتر خیلی ریشه دارد. برای من هم جالب بود که این عنوان کسب شد و مخاطب نسبت به همه برنامه هایی که روتین است و در طول سال پخش می شود این برنامه را انتخاب کرد. به اعتقاد من دلیل اصلی این است که قصه ها برایشان جذاب بود و شکل کار را پسندیدند. جنبه طنز و سرگرمی، زبان محلی و همه موارد دست به دست هم داد که توانست یک تولید فرهنگی مناسب برای مردم خوب گیلان صورت بگیرد که مورد پسند آنان باشد.
علی حلوی به معرفی بازیگران جدید در این فصل از جایزه توضیح داد: یکی از دغدغه‌های همیشگی من این بوده که بازیگران جدید و جوان بیشتری را به مجموعه اضافه کنیم. در این سری هم چندین بازیگر داشتیم که برای اولین بار به سریال آمدند یا اگر در فصل های گذشته بودند نقش فرعی داشتند و اینجا پررنگ تر شدند.در همه کارهایی که این چند سال انجام دادم به این اعتقاد داشتم که ورود چهره های جدید می تواند روح جدیدی به سریال بدمد. سعی کردیم هم کاراکترهای جدیدتری خلق کنیم و هم بازیگران جدیدی، در حدی که کلیت قصه آسیب نبیند و قهرمانان قصه حفظ شوند، به کار اضافه شوند.
وی درخصوص طرح موضوع انتخابات که در زمان پخش موضوع روز جامعه هم بوده بیان کرد: ما تجربه انتخابات را در جایزه ۱ داشتیم . ولی شخصیتی است که همیشه درگیر انتخابات و شورا بود و میل به دیده شدن داشت. با توجه به پیشرفتی که این کاراکتر داشت و با رفتن به سفر خارجی و عضویت در شورا به یک جایگاهی رسیده بود، کاندیدای انتخابات مجلس شد. من از جایزه ۳ و یک سال قبل از مجموعه جدید کاندیداتوری ولی را طراحی کرده بودم. البته حساسیت‌ های مربوط به این قضیه را می دانستم. سعی کردم افراط های برخی کاندیداها را نشان دهیم. تلاش کردیم در شوخی ها جوانب موارد اخلاقی را داشته باشیم که خدای نکرده به کسی توهین نشود. بحث های کلان را در این زمینه مطرح کردیم و درخواست هایی که مردم گیلان دارند را در قالب سخنرانی و شعارهای کاندیدها نشان دادیم‌. سعی کردیم در این بخش هم رقابت های انتخاباتی را به نحوی نشان دهیم که برای مردم هم قابل درک باشد. الحمدالله مردم خیلی از این بخش استقبال کردند و حتی خیلی از سیاسیون بیننده این بخش بودند.
حلوی در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکلات ضبط با توجه به شیوع ویروس کرونا و‌..‌. اشاره کرد و افزود: وضعیت جغرافیایی استان گیلان در شش ماهه دوم برای فیلمبرداری آن هم برای ۶ روز در هفته کار کردن مساعد نیست. از بهمن ماه دچار مشکل شدیم. برف سنگینی که اتفاق افتاد ضبط تولید به تعویق افتاد و پس از آن ویروس کرونا عملا باعث شد برخی بازیگران دچار سرماخوردگی و مشکلاتی شدند. در بهمن ماه روند تولید ما کند شد و در اسفند ماه بحث کرونا که از لحاظ روحی روانی نیز روی گروه تاثیر گذاشت و باعث می شد کیفیت و طراوت آن پلان ها را تحت تأثیر قرار بگیرد. چون ما کار طنز انجام می دهیم و باید گروه با روحیه باشند تا فضای بهتری ایجاد شود. با توجه به مجموع این شرایط تصمیم گرفتیم قصه زودتر و بجای ۱۲۰ قسمت در ۱۰۳ قسمت و تا پایان اسفند به پایان برسد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا جایزه کشش و پتانسیل ادامه دادن در فصل های بعدی را دارد یا خیر هم گفت: در حال حاضر که اواخر ضبط این سری از جایزه هستیم، هنوز تصمیمی برای این موضوع نگرفتیم که آیا جایزه ۵ ساخته شود یا مجموعه دیگری با فضای جدیدتری ساخته شود‌. هر دو امکان وجود دارد که با توجه به پتانسیلی که در جایزه و کاراکترهای آن وجود دارد آن را ادامه دهیم‌ یا از طرفی هم شاید به نتیجه رسیدیم که جایزه همینجا و در اوج به پایان برسد و یک مجموعه جدیدی با حال و هوای تازه تری کار شود. نظرات و بازخوردهای مردم هم در این زمینه برای ما مهم است و آنها بهترین داوران برای قضاوت در این زمینه هستند.
حلوی در پایان صحبت های خود با تشکر از همراهی تمام افرادی که در تولید جایزه همراه بودند گفت: از مدیران صدا و سیمای مرکز گیلان، مجموعه گنجینه شهر فرش خزر بعنوان حمایت کننده مالی، از دست اندرکاران و هنرمندانی که با دستمزد خیلی پایین همکاری کردند قدردانی می کنم. همین که هرشب مردم به دور از دغدغه‌های روزمره دقایقی بیننده هستند و در کوچه و خیابان بازخوردهای بسیار خوبی می بینیم باعث می شود به این بینندگان وفادار باشیم. اما واقعیت این است با این بودجه ها هیچ استانی به این شکل کار نمی کند. اگر مشارکت و اسپانسر در کار نباشد تولیدی صورت نمی گیرد. سعی کردیم از تمام بضاعتمان برای تولید سریال استفاده کنیم. امیدوارم مردم این موارد را درک کنند. تلاشمان بود با توجه به همه این موارد بهترین عملکرد را داشته باشیم، با همکاری هنرمندانی که به عشق مردم کار کنند. امیدوارم مجموع این تلاش ها مورد رضایت مخاطبین عزیز قرار گرفته باشد.
گفتگو: اکبر حیدرپور
عکس: نعیم اسمی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان