گروه : دسته‌بندی نشده


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نسبت به استفاده از قلیان در اماکن عمومی هشدار داد و گفت: علاوه بر مضرات جسمی، استعمال قلیان یکی از عوامل انتقال ویروس کرونا است.

به گزارش کاشف خبر ، دکتر افشین دلشاد با بیان اینکه استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها دارد، اظهار کرد: پرهیز از استفاده از نوشت افزارهای مشترک مانند خودکار و مداد توصیه می شود.

وی با بیان اینکه سیگار و قلیان می‌تواند سیستم ایمنی بدن بویژه سیستم ایمنی دستگاه تنفس را تحت تاثیر قرار دهد، ادامه داد: تمام ویروس‌ها از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی تا کرونا ویروس جدید و جهش یافته، بدن افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در این بین مصرف کنندگان سیگار و قلیان بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند.

وی افزود: زیرا سیستم ایمنی بدن و ریه‌های این افراد به مراتب نسبت به کسانی که مصرف کننده کالاهای دخانی نیستند، در معرض خطر قرار دارد.

دکتر دلشاد با تاکید بر اینکه قلیان می‌تواند عوارض به مراتب بدتری برای ریه‌ها داشته باشد، افزود: درحالی که رسانه‌ها،‌ وزارت بهداشت و… تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی‌ در زمینه رعایت آداب تنفسی، شستن دست‌ها، خودداری از روبوسی،‌ دست دادن و… می‌کنند؛ استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها خواهند داشت.

وی یادآور شد: قلیان توان انتقال تمام عفونت‌های دستگاه تنفسی از جمله کرونا ویروس را دارد.
برنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان