گروه : دسته‌بندی نشده

استاندار گیلان گفت: ثبت جهانی چادرشب بافی قاسم آباد رودسر نه تنها به افزایش تولید و رونق اقتصاد بافندگان آن منطقه کمک می کند، بلکه به صورت مستقیم در رشد درآمدی کشاورزان هم موثر است.
به گزارش پایگاه خبری کاشف خبر، دکتر ارسلان زارع در دیدار غاده حجاوی رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ، کوین موری معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و ویدا توحدی مسئول ثبت شهرهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مشاور در امور توسعه و ترویج صنایع دستی کشور، صنایع دستی ایران را به عنوان صنعتی مستقل و بومی معرفی کرد که شاخص ترین هنر کاربردی این مرز و بوم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه صنایع دستی ریشه هایی عمیق و استوار در فرهنگ غنی ایران دارد ، افزود: صنایع دستی، پیام‌رسانی از فرهنگ و تمدن مردم کشورمان در ابعاد جهانی است.

دکتر زارع با اشاره به جایگاه گیلان در تولید صنایع دستی اظهار داشت: به دلیل کیفیت مطلوب این تولیدات تاکنون ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، افزون بر دو میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته ایم که بر اساس پیش بینی ها این رقم در سال آینده افزایش می یابد.

دکتر زارع راهبرد اصلی توسعه استان را بر پایه گردشگری خواند و تصریح کرد: یکی از مولفه های مهم این راهبرد، پیشبرد فعالیت های مرتبط با صنایع دستی است.

وی انتقال هویت کهن از طریق صنایع دستی به نسل جدید را گامی اثربخش دانست و یادآور شد: حفظ این میراث ارزشمند ضرورتی همگانی محسوب می شود.

استاندار گیلان گفت:برای ایجاد فرصت شغلی در بخش های صنعت و کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم که این مولفه در صنایع دستی وجود ندارد از این رو به توسعه این صنعت در گیلان علاقمندیم.

وی با بیان اینکه دولت نگاه حمایتی به صنایع دستی دارد، گفت: تسهیلاتی که به فعالان این بخش اعطاء می شود، با سودی اندک است.

دکتر زارع ثبت جهانی قاسم آباد رودسر بعنوان روستای چادر شب بافی را امری مهم برای گیلانیان دانست و بیان داشت: ثبت جهانی چادر شب بافی قاسم آباد نه تنها به افزایش تولید و رونق اقتصاد بافندگان آن منطقه کمک می کند، بلکه به صورت مستقیم در رشد درآمدی کشاورزان هم موثر است زیرا ۵۰ درصد از تولید پیله ابریشم کشور که مواد اولیه بافتن چادرشب است، از گیلان برداشت می‌شود.

وی با اشاره به استقرار مرکز نوغانداری کشور در گیلان گفت: بر اساس سیاست های دولت مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، توسعه مرکز نوغانداری در اولویت قرار دارد و ابریشم مورد نظر با تولیدات کشاورزان گیلان تامین خواهد شد.

وی توسعه شبکه های حمل و نقل گیلان از جمله راه آهن را گامی موثر در جهت صادرات و ارسال محصولات صنایع دستی به دیگر نقاط ایران و نیز کشورهای همسایه دانست و افزود: در بستر اینترنت هم می توان با ایجاد شبکه های فروش ، عرضه این محصولات را توسعه بخشید.

استاندار گیلان تصریح کرد: ممکن است در ارزیابی روستای قاسم آباد برای ثبت جهانی مشکلاتی ملاحظه شود که به عنوان نماینده دولت در گیلان وعده می دهم آن بخش از موانع که مربوط به بخش دولتی و مدیریت کلان استان است ، برطرف شود.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: حمایت و همکاری در حوزه صنایع دستی تداوم خواهد داشت و تنها به ثبت یک روستا در فهرست جهانی خلاصه نمی شود.

پیشتر روستای فشتکه خمام شهرستان رشت با نشان ملی حصیر بافی ثبت ملی شده بود و در زمان حاضر نیز روستای قاسم آباد رودسر با عنوان روستای ملی چادرشب بافی از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت شده ضمن اینکه چادرشب بافی قاسم آباد نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی است.

قابل ذکر است که تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان