گروه : دسته‌بندی نشده

با حضور وزیر نیرو و استاندار گیلان، سد لاستیکی گالشکلام شهرستان لنگرود افتتاح شد.
به گزارش پایگاه خبری کاشف خبر؛ در جریان سفر وزیر نیرو به استان گیلان، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) با حضور دکتر رضا اردکانیان و دکتر ارسلان زارع سد لاستیکی گالشکلام شهرستان لنگرود با هزینه ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

سد لاستیکی گالشکلام با هدف بهبود آبیاری دو هزار و ۵۰۰ هکتار شالیزارهای منطقه بر روی رودخانه شلمانرود لنگرود با حجم تنظیمی سالیانه ۱.۱ میلیون مترمکعب ، با حجم مخزن سالیانه ۲۸۰ هزار مترمکعب و طول تاج ۵۳ متر احداث و افتتاح شد.

توسعه و بهبود آبیاری اراضی شالیزاری، ذخیره‌سازی و تنظیم جریان آب رودخانه، ایجاد حوضچه مکش مناسب، پمپاژ آب و استفاده گردشگری و تفریحی از مهم‌ترین اهداف احداث سد لاستیکی گالشکلام محسوب می‌شوند.

این سد علاوه بر تغذیه آب‌های زیرزمینی و کاهش فرسایش در رودخانه برای تثبیت بستر و سازه‌های موجود، پرورش آبزیان، ساماندهی رودخانه و جلوگیری از برگشت آب شور دریا نقش مهمی دارد.

قابل ذکر است در سال زراعی جاری به طور آزمایشی سد لاستیکی گالشکلام مورد بهره برداری قرار گرفت و شالیزارهای منطقه از آب این سد بهره مند شدند.

سدهای لاستیکی از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می پذیرد و از مولفه های کاربردی مهم این سدها، کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ می باشد.

ساخت سدهای لاستیکی فناوری به نسبت جدیدی است که برای مهار آب های سطحی به کار گرفته می شود که در جریان سفر سال ۱۳۹۴ کاروان تدبیر و امید به گیلان، احداث ۱۱ سدلاستیکی در استان به تصویب رسید و تاکنون سدهای لاستیکی دهنه سر در آستانه اشرفیه، پهلوان بست در لنگرود، باغبانان در فومن و امروز نیز سد گالشکلام در لنگرود افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

افتتاح طرح آبرسانی به ۱۵ روستا و شروع عملیات اجرایی آبرسانی به ۲۹ روستای استان گیلان در روستای کینچاه شهرستان آستانه‌اشرفیه و حضور در نشست شورای هماهنگی توسعه صادرات ایران با محوریت اوراسیا در سالن غدیر استانداری از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه وزیر نیرو به استان گیلان است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان