گروه : دسته‌بندی نشده

استاندار گیلان با بیان اینکه باید محققان با دستاوردهای پژوهشی و تولیدات فناورانه ، اعتماد بخش خصوصی را جلب کنند؛ گفت: انتظارم از دانشگاه ها و مراکز معتبر پژوهشی این است که تولیدات علمی آنها با بهره گیری از ظرفیت های داخلی و پژوهشگران جوانِ خلاق، راهگشای تنگناها باشند.

به گزارش پایگاه خبری کاشف خبر؛ دکتر ارسلان زارع امروز (پنجشنبه) در آیین اختتامیه جشنواره پژوهش و فناوری استان ، به ارتقاء جایگاه علم و دانش، نخبگان، تولید علم و فناوری و شاخص‌های مرتبط در سال‌های اخیر از جمله پژوهش‌ها و مقالات ایران اسلامی در سطح دنیا اشاره کرد و افزود: امیدوارم به پشتوانه پژوهشگران خصوصاً دانشجویان و دانش‌آموختگان، این مسیر شکوفایی و بالندگی با شتابی بیشتر استمرار داشته باشد.

وی ارتقاء کمی و کیفی تولیدات علمی را یکی از مهمترین مولفه های توسعه یافتگی دانست و پژوهش و تحقیق را نیز از راه های اصلی تحقق این امر عنوان و خاطرنشان کرد: محققان با دستاوردهای پژوهشی و تولیدات فناورانه با پشتوانه علمی قوی، اعتماد بخش خصوصی که سهم عمده‌ای در توسعه یافتگی هر کشور دارد را جلب کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: اگر پژوهش ها و پایان نامه های دانشگاهی در قفسه های کتابخانه های مراکز آموزش عالی بماند و استفاده عملیاتی از آنها نشود، برای توسعه‌یافتگی ثمربخش نخواهند بود.

وی افزود: باید بتوانیم از پژوهش‌های کاربردی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، محیط زیست، گردشگری و یا دیگر حوزه ها استفاده شود تا برای توسعه و پیشرفت استان نیز مفید باشد و به عبارتی باید سهم پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور افزایش یابد.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید برای مدیریت چالش‌ها به رویکردهای کارشناسی و مبتنی بر تحقیق و پژوهش روی آورده و آنها را عملیاتی کنند، اظهار داشت: تقویت کمیته های پژوهشی در استان و برقراری پیوند بین کشاورزی، صنعت و دانشگاه، اهمیت زیادی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: باید به مهارت افزایی دانش‌آموزان، دانشجویان و پژوهشگران متناسب با نیازهای صنعت، کشاورزی و بخش‌های دیگر استان توجه بیشتری کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: در بازدید از مراکز تولیدی و صنعتی گیلان، شاهد ارتقاء و پیشرفت‌های مرتبط با مراکز دانشگاهی بوده ام که برخی از آنها برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده و این امر، موجب خرسندی اینجانب و مایه مباهات مردم استان است.

وی به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در رشت که نمایانگر کارهای خلاقانه و نوآوری پژوهشگران جوان است، اشاره وخاطرنشان کرد: رویکردهای اخیر نشانگر آن است که موضوع پژوهش و تقویت آن از برنامه های مهم دولت است و در تدوین قانون برنامه ششم توسعه نیز به این امر با نگاهی ویژه پرداخته شده؛ امیدواریم نه با اتکاء صرف به بودجه دولت، بتوانیم سهم بیشتری از کارهای پژوهشی داشته باشیم.

دکتر زارع افزود: معتقدم صاحبان صنایع، حرف و مشاغل بخش خصوصی پرتلاش بایستی مشارکت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی تأکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی بایستی در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی به ویژه یک درصد اعتبارات هزینه‌ای سازمان‌ها و ادارات بخش پژوهش در چارچوب مصوبات کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری بهره ببرند.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: در شرایط اقتصادی کنونی که کشورمان تحت تحریم های غیرقانونی قرار گرفته؛ انتظارم از دانشگاه ها و مراکز معتبر پژوهشی این است که تولیدات علمی آنها با بهره گیری از ظرفیت های داخلی و پژوهشگران جوان خلاق، راهگشای تنگناها باشند.

وی افزود: بر این باورم که پژوهش و تحقیق، منحصر به روز یا هفته ای خاص نیست؛ همه باید بسترهای لازم برای فعالیت پژوهشگران را فراهم کنند و ارتباط محققان ما با منابع اطلاعاتی روز دنیا، باید به صورت مستمر برقرار باشد.

استاندار گیلان تصریح کرد: با تمام توان باید در جهت ارتقاء رتبه تولیدات علمی استان تلاش و اندیشه‌های پژوهشی و تحقیقاتی را در جامعه نهادینه کنیم.

دکتر زارع با اشاره به انتقادات صورت گرفته در خصوص پخش سریال وارش از سیمای جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: گیلانیان به سبب داشتن مردمانی با فرهنگ و نجیب همچون مرحوم پروفسور رضا که به تازگی بدرود حیات گفته؛ در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و پژوهشی همواره پیشتاز بودند که پس از درگذشت او نه تنها مسئولان تراز اول ایران اسلامی بلکه اندیشمندان و پژوهشگران علمی جهان نیز به مردم کشورمان و گیلان پیام هایی صادر کردند.

وی ادامه داد: این ابراز همدردی ها نشان دهنده آن است که امروز نیز ملت ایران به جایگاه رفیع فرهنگی و اجتماعی مردم گیلان واقف هستند؛ اگرچه ممکن است گاهی به واسطه بدسلیقگی، عوامل یک سریال تلویزیونی در بخش هایی از برنامه دقت لازم را نداشته باشند.

وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در خصوص رعایت انتقال دغدغه های مردم به صدا و سیما خاطرنشان کرد: البته صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران کوشید با پخش کلیپ‌هایی قبل از سریال وارش؛ بار دیگر به عظمت، شکوه و فرهنگ بالای این مردم احترام بگذارد تا نگاه تکدرخاطری که از بابت بخشی از دیالوگ این سریال پیش آمده بود، را جبران کند.

استاندار گیلان افزود: معتقدیم مردم شریف و نجیب گیلان خود همواره در راستای ارتقاء شاخص‌های انسانی، اجتماعی و توسعه‌ای کشورمان موثر و پیشتاز بوده اند و در آینده نیز چنین خواهد بود.

در پایان این مراسم از ۱۲ پژوهشگر، دو موسسه پژوهشی، یک طرح پژوهشی، یک دانشجو، یک دانش‌آموز، یک فناور، فرمانداری‌های رشت، انزلی و آستارا، یک واحد فناور، یک پژوهشگر در حوزه فرهنگ و هنر گیلان و یک دستگاه اجرایی برتر تقدیر شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان