گروه : اجتماعی

گروه کارشناسی کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران با انجمن های هنری و فرهنگی به گفتگو نشستند.

کاشف خبر /  گروه کارشناسی کمیسیون ملی یونسکو با برخی از اعضای انجمن های هنری و فرهنگی برای ثبت لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران  عصر روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان بحث و تبادل نظر کردند.
محیط طباطبایی رئیس کمیته ارزیابی حافظ جهانی کمیسیون ملی یونسکو ، عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ و ضیابری مدیر شبکه شهرهای یونسکو نمایندگان کمیسیون ملی یونسکو بودند که برای ثبت لاهیجان به عنوان پایتخت چای به این شهر سفر کردند و در این جلسه در مورد همکاری هنرمندان برای ثبت این عنوا‌ن مهم و استفاده از ظرفیت های هنری به گفتگو  پرداختند .

در ابتدای این نشست نگار نادری  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ضمن ابراز خرسندی از این رخداد گفت: وقتی در مورد لاهیجان سخن به میان می آوریم ، نمی توانیم از چای حرف نزنیم ،چای بر فرهنگ هم تاثیر گذاشته است . اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان تاکنون برنامه های مختلف فرهنگی و هنری را در حوزه چای برگزار کرده است از جمله :در زمینه ساخت فیلم که کارگاه فیلم کوتاه چای با حضور زنده یاد عباس کیارستمی برگزار شد، سرایش اشعار در مورد چای ، برگزاری دومین جشنواره چای با عنوان “چای ، لاهیجان و فرهنگ” که در آن چای و فرهنگ را دوبال لاهیجان محسوب کردیم.

 وی افزود: یکی از موضوعات جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان که یازدهمین دوره خود را طی می کند ” شهروند ، حمایت از چای ایرانی” است.

 در ادامه ضیابری مدیر شبکه شهرهای یونسکو ضمن معرفی اعضای کمیته در خصوص هدف برگزاری این نشست گفت:قرار است پرونده ای را ارزیابی کنیم تا لاهیجان به عنوان پایتخت چای معرفی شود به همین منظور بنا داریم با گروه‌های مختلف و ذی‌نفعانی که با شهر و حوزه شهروندی و اساساً با مقوله ی چای سر و کار دارند به گفت‌وگو بنشینیم . وی افزود:اگر لاهیجان به عنوان پایتخت چای  انتخاب شود آنگاه شهر تم چای خواهد گرفت همه آیینها ، مباحث فرهنگی و پیشینه تاریخی ؛ اتفاقاتی که با موضوع چای قرار است بیفتد را هم شهروندان ،هم مدیریت شهری و حوزه های کسب و کار که متاثر از حوزه ی چای  هستند باید مشارکت و همکاری داشته باشند تا بتوانیم ارزیابی هایی که به صورت دوره ای انجام می‌دهیم را بگذرانیم و برند پایتختی حوزه چای برای لاهیجان تثبیت میشود .

پس از آن محیط طباطبایی رئیس کمیته ارزیابی حافظ جهانی کمیسیون ملی یونسکو گفت: امده ایم تا لاهیجان را به عنوان پایتخت چای ارزیابی کنیم . یقیناً چای صرفاً یک نوشیدنی نیست ، بلکه مهمتر از آن ، این است که چای یک پدیده فرهنگی است .از زمانی که چای وارد ایران شده تا به امروز ، به مهمترین نوشیدنی کشور تبدیل شده و جایگاه خاص و ویژه ای دارد .همانطور که می بینیم از دیرباز چایخانه ها فقط مکانی برای نوشیدن چای نبوده است بلکه فضای گفت‌وگو ، تعامل و یک رسانه عمومی شهری بوده است و پیوند دهنده بین افراد . نقالی ، مداحی ، پرده خوانی و ….در آن صورت می گرفته به گونه می توان گفت چایخانه ها پاتوق های فرهنگی شهر بوده و مهمترین عرصه حیات مدنی تلقی می شود .

وی در ادامه افزود : چای تا جای پیشرفت می کند که آن را حسن ختام هر بحثی می‌دانند همچنین وقتی به ادبیات معاصر رجوع میکنیم یقیناً در داستان‌ها، اشعار و …ردپای چای را می یابیم ،همچنین در حوزه های دیگر چون هنرهای تجسمی نیز چای تجلی ویژه‌ای دارد . نتیجه می گیریم چای ابعاد وسیع تر از بعد اقتصادی و تجاری دارد و آن فرهنگ است و امری که با فرهنگ التزام پیدا کند رونق اقتصادی و اجتماعی بهتری را پیدا خواهد کرد.

در ادامه عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ یونسکو در مورد لاهیجان گفت: لاهیجان را باید یقین با حزین لاهیجی ،شیخ زاهد و کوشیار گیلانی شناخت نه با تله کابین. لاهیجان؛سلامی چو بوی خوش آشنایی است با عطر خوش چای . چای یک فرهنگ و آیین است نه یک نوشیدنی صرف . آنچه ما برای ثبت آن می کوشیم نه آن است که بگویند لاهیجان دیاری ست که تله کابین دارد ، بلکه مقصود آن است که بگوییم آن هنگام که به این سرزمین آمدید دامن سخن ، گفت و گو ، شادی ، مهر و حکمت باید بر صدر بنشیند. البته باید بکوشیم فرزندان ما که در این سیلاب ابتذال گرفتار آمده‌اند و از هر سو تندبادهای سهمناک ، فرهنگ ایران زمین را به تاراج می برد باید با عناصر هویت ساز خودمان ،فرهنگ مان  را برصدر بنشانیم نه اینکه از فرهنگ فرا مرزیان تقلید کنیم .

در ادامه مباحث مفصلی توسط اصحاب فرهنگ و هنر لاهیجان از حوزه های مختلفی چون شعر و ادبیات ، نمایش و ….در خصوص چای مطرح شد.

در این نشست علاوه بر حضور هیات امنای انجمنهای داستان، ترانه، قرآن ، شعر ، سینمای جوان، نمایش، مفاخر ، خوشنویسان ؛ تعدادی از اصحاب رسانه نیز حضور داشتند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان