گروه : دسته‌بندی نشده

طبق آمار بانک مرکزی معاملات مسکن ۶/۴۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل داشته است. این نشان می‌دهد برنامه ریزی برای ساخت ۴ میلیون مسکن، و متعادل کردن عرضه و تقاضا تاثیر بسزایی در بهبود شرایط این بازار دارد.

قیمت مسکن در محله‌های میانی شهر، در مناطق ۹ و ۱۰ برای پرداخت اجاره بها برای هر متر مربع به صورت میانگین ۳ میلیون تومان است، این قیمت در شرایطی ارائه می‌شود که میانگین حقوق و دستمزد یک فرد ساکن در این منطقه ۵ میلیون تومان است.

همینطور در گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریورماه سال ۱۴۰۰ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است؛ در شهریورماه سال ۱۴۰۰ ،تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۸/۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۶/۴۱ درصد افزایش داشته است.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۱۷/۰ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۴/۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: وزیر راه و شهرسازی تلاش بر این دارد که حتما در طول مدت این ۴ سال ۵ میلیون خانه‌ای که نیاز داریم را بسازد، برنامه ریزی کاملی برای این حوزه کرده اند و قطعا این کار انجام خواهد شد و من ایمان دارم که این اتفاق می‌افتد و با شروع روند کار و ساخت و ساز بازار مسکن در شرایط بهتری قرار می‌گیرد.
در هر صورت قیمت مسکن وابسته به عرضه و تقاضا است با ساخت ۵ میلیون خانه بازار در شرایط متعادل‌تر و بهتری قرار می‌گیرد.

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه ساخت سالیانه ۱ میلیون مسکن علاوه بر کاهش قیمت مسکن به آشکار شدن پتانسیل‌های تولید هم کمک می‌کند گفت: ما صادر کننده سیمان و مصالح و شیرآلات بهداشتی به کشورهای عراق، روسیه و … هستیم، با طرح درست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی ظرفیت‌های نهفته در تولید، آشکار خواهد شد.

موضوع تامین مالی ساخت ۱ میلیون مسکن امری امکان‌پذیر است، نزدیک سیصد هزار از این مسکن‌ها توسط بخش خصوصی ساخته می شود و علاوه بر آن مکانیسم های تامین مالی گسترده ای در دنیا وجود دارد که در حال اعمال شدن است. محاسبات آن هم انجام شده یعنی بابت تامین مالی قانونش در مجلس هم تصویب شده و منافع بانکی آن هم تامین شده است یک عزم و اراده می خواهد که این اتفاق در کشور بیفتد.

 

منبع:برنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان