گروه : دسته‌بندی نشده

بخش نگهداری نسخ و کتاب های قدیمی( آیت الله وحید) در آستانه اشرفیه افتتاح شد

به گزارش کاشف خبر، در پنجمین روز از ایام الله دهه فجر ظهر امروز با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان از بخش کتابخانه نسخ خطی آیت الله وحید در کتابخانه اهل بیت این شهرستان رونمایی شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آشنایی مردم با نسخ و کتاب های قدیمی در گیلان باعث علاقمندی به کتاب خوانی در کشور می شود، اظهار کرد: اگر فرهنگ کتابخوانی در جامعه رواج و افزایش پیدا کند باعث توسعه علمی اجتماعی فرهنگ مردم آن جوامع می شود لذا باید فرهنگ کتابخوانی را در کشور رواج داده و میزان ساعت مطالعه را زیاد کنیم زیرا در این صورت به موفقیت‌های بسیار زیادی در عرصه های علمی و فرهنگی و اجتماعی می رسیم.

پریسا کرمی کتابخانه نسخ خطی آیت الله وحید را نخستین مرکز تخصصی نگهداری این گونه کتاب ها عنوان کرد و گفت: با افتتاح این مرکز ۴۵۸ کتاب قدیمی شامل نسخ خطی، اسناد ارزشمند و کتاب های قدیمی اهدایی به کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه بصورت دقیق و در مکانی بسیار خوب و مطمئن و با میزان اعتبار ساخت ۷۰ میلیون تومان نگهداری می شود تا مردم از آن استفاده کنند‌.

وی با اشاره به تعداد نسخ های قدیمی موجود در کتابخانه های استان گیلان بیان کرد: در گیلان ۱۵۱ نسخ و کتاب قدیمی باارزش وجود دارد ولی چون وقفی هستند در کتابخانه های عمومی استان نگهداری شده و مردم از آن استفاده می کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اذعان به اینکه شرایط نگهداری کتاب و نسخ های قدیمی بسیار حساس و سخت است، تصریح کرد: کتاب ها و اسناد قدیمی را نمی توان در هر مکان و شرایطی نگهداری کرد و برای حفظ این آثار ارزشمند باید کتاب ها در یک محیط دمایی خاص و ضد رطوبت و باکتری نگهداری شوند.

کرمی با تاکید بر فراهم آوردن شرایط مناسب برای پژوهشگران حوزه کتاب افزود: امیدوارم در جشنواره اهدای کتاب که در اسفندماه برگزار می شود عزیزانی که اسناد و کتاب های قدیمی در کتابخانه خود دارند به ما تحویل داده و ما پس از جمع آوری و طبقه بندی با ایجاد میکروفیلم میکروفایل این آثار را اختیار پژوهشگران این حوزه قرار دهیم تا تحقیقات خود را انجام دهند./فارس

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان