گروه : دسته‌بندی نشده

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان خبر داد: مرمت خانه صادقی لاهیجان به عنوان یکی از خانه های تاریخی شاخص استان توسط اداره کل گیلان به اتمام رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ شهرود امیر انتخابی ضمن اعلام این خبر گفت: خانه تاریخی محمد صادقی یکی از بناهای ساخته شده در دوره ی قاجار است که در بافت قدیمی شهر لاهیجان قرار دارد و در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۴۹۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . خوشبختانه هم اکنون این بنای تاریخی در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لاهیجان قرار دارد.

امیر انتخابی ادامه داد: فاز اول عملیات مرمت دیوارهای حیاط پیرامون بنا در سال ۹۶ با اعتبار ۴۵۰ میلیون ریال انجام شد. فاز دوم عملیات مرمت به جهت تکمیل مرمت دیوارهای حیاط پیرامون بنا ، احیا سر در ورودی قدیمی و مرمت سرویس بهداشتی نیز با اعتبار ۱۷۵ میلیارد ریال از ابتدای تابستان ۹۸ آغاز شد و ظرف مدت ۳ ماه به پایان رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در ادامه با اشاره به تزئینات گچبری این بسیار زیبا و چشم نواز بنا د در خصوص ویژگی های معماری و تزئینات این بنا گفت: ساختمان این بنای تاریخی از یک تالار و یک شاه نشین با طاق گنبدی و سقف مقرنس کاری شده و ارسی های مشبک با شیشه های رنگی تشکیل شده است، اتاق های جنبی آن نیز تزئینات نقاشی و گچبری دارد.

همچنین تزئینات این بنا بسیار ظریف و استادانه اجرا شده است و به طور کامل مشخصات معماری مسکونی دوره قاجار را در گیلان به تصویر می کشد. دو در ورودی آن به شاه نشین بنا مرتبط شده و بالای درها، پنجره های مشبک نصب شده اند. یک نوار مقرنس نیز ایوان را که دو ستون چوبی دارد، احاطه کرده است. طاقچه ها و دیوارهای داخل تالار و اتاق ها همه دارای نقش های تزئینی با رنگ روغن است./منبع ;برنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری کاشف خبر | پایگاه خبری استان گیلان و شهر لاهیجان